Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Högskolan i Skövde, länk till startsida

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Dataspelsutveckling - 2D-grafik

      Program, Grundnivå, 180 hp, DS2DG
      Kandidatexamen

      Dataspelsutveckling - 2D-grafik

      Program, Grundnivå, 180 hp, DS2DG
      Kandidatexamen

      Anmälan

      Välj ett tillfälle för att visa utbildningsplan, kursutbud och behörighetskrav.

      Höst 2020
      Plats: Campus (Skövde), Takt: 100%
      Anmälan stängd

      Anmälan

      16 mars 2020 - 15 april 2020

      Ange kod HS-61254 på antagning.se

      Utbildningsplan

      När? Var? Hur?

      Pågår: 31 augusti 2020 - 4 juni 2023
      Ort: Skövde, Campus
      Studietakt: 100%

      Kursplaner

      För alla kurser i programmet, se utbildningsplanen.

      Behörighet

      Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Eller: Engelska B, Samhällskunskap A.

      Urval

      Betyg 67%, högskoleprov 33%.

      Språk

      Undervisningen ges på svenska. Viss undervisning på engelska kan förekomma.
      Höst 2021
      Plats: Campus (Skövde), Takt: 100%

      Anmälan

      Ange kod HS-61261 på antagning.se

      Utbildningsplan

      När? Var? Hur?

      Pågår: 30 augusti 2021 - 2 juni 2024
      Ort: Skövde, Campus
      Studietakt: 100%

      Kursplaner

      För alla kurser i programmet, se utbildningsplanen.

      Behörighet

      Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Eller: Engelska B, Samhällskunskap A.

      Urval

      Betyg 67%, högskoleprov 33%.

      Språk

      Undervisningen ges på svenska. Viss undervisning på engelska kan förekomma.
      Vill du vara med och påverka hur framtidens dataspel ser ut? Som 2D-grafiker jobbar du med att ta fram egna koncept, till exempel karaktärer, objekt och miljöer. Du jobbar också med att visualisera andras idéer, genom att översätta beskrivande texter till 2D-grafiska konceptskisser. På det här programmet lär du dig hur karaktärer och miljöer kan utformas för att genom design förmedla personlighet, bakgrund och kontext.

      Om programmet

      Vid utveckling av 2D-spel är det du som 2D-grafiker som utvecklar, och ibland animerar, den slutliga grafiken. På programmet Dataspelsutveckling – 2D-grafik kommer du både lära dig att designa 2D-grafiska koncept och utveckla 2D-grafik för spel. Du får öva på att göra efterforskning kring det material du skapar, för att kunna skapa trovärdigt material och motivera dina val. Du studerar grunderna inom områden som bildteori, konsthistoria och medierepresentation. Du får även lära dig att presentera och skriva texter ur ett vetenskapligt perspektiv, för att utveckla kritiskt tänkande och objektivitet.

      Undervisning om 2D-grafik sker främst i programmen Adobe Photoshop och Unity. Studenterna får dock ofta använda andra program om de vill.

      Det här läser du på programmet

      Under första året blir du introducerad till området spelutveckling med fokus på grafik, och lär dig grunderna i att skapa 2D-grafik. Du genomför också en första spelutvecklingskurs (Spelprojekt 1) tillsammans med studenter från övriga dataspelsutbildningar.

      Andra året fördjupar du dig inom det 2D-grafiska hantverket, med särskilt fokus på spelutveckling och bildberättande. Du lär dig att utföra grundläggande forskningsstudier inom spelområdet samt genomför ett större spelutvecklingsprojekt (Spelprojekt 2).

      Under tredje året får du möjlighet att specialisera eller bredda dina förmågor som 2D-grafiker. Under sista terminen väljer du att antingen göra ett mindre examensarbete följt av ett avslutande spelprojekt (Spelprojekt 3), eller ett större examensarbete som sträcker sig över hela terminen.

      Som student på en av Högskolans dataspelsutbildningar får du i många kurser möjlighet att samarbeta med studenter från de olika programinriktningarna. Det gäller särskilt i de tre stora spelprojekten där alla studenters olika kunskaper behövs.

      De flesta av programmets kurser ges på svenska, men några är öppna för utbytesstudenter och ges därför på engelska.

      Passar det här programmet mig?

      Dataspelsutveckling – 2D-grafik passar dig som är kreativt lagd och har intresse och känsla för estetik samt erfarenhet av att teckna eller måla. Du vill vara med och påverka hur framtidens dataspel ser ut och lära dig att analysera och resonera kring varför de fungerar och ser ut som de gör.

      Jobb efter examen

      Efter examen kan du exempelvis jobba som ”2D Artist” eller ”Concept Artist” inom spelbranschen. Andra branscher du kan arbeta inom är exempelvis film, marknadsföring, informationsdesign, interaktiva läromedel och interaktiva informationstjänster. Många studenter väljer att starta egna spelföretag tillsammans med studiekamrater. Högskolan har ett nära samarbete med Science Park Skövde, Sweden Game Arena och The Game Incubator.

      Läsa vidare efter examen

      Programmet ger dig en kandidatexamen i medier, estetik och berättande. Du kan sedan fortsätta studera på avancerad nivå (magister eller master) inom spelutveckling vid Högskolan i Skövde eller annat lärosäte, både i Sverige och utomlands. Du kan även bredda dina kunskaper med att läsa entreprenörskap om du vill driva eget företag.

      Kontakt

      Programansvarig

      Studie- och karriärvägledare

      Vi mejlar mer information om programmet och inför ansökan!

      De personuppgifter du lämnar i formuläret kommer Högskolan i Skövde bara att använda för just detta specifika ändamål. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter: www.his.se/gdpr

      Publicerad: 2020-01-07
      Senast ändrad: 2020-01-07
      Sidansvarig: webmaster@his.se