Agnes Rudbo funderade på att läsa filmvetenskap, men passionen för dataspel och e-sport gjorde att hon hamnade på Högskolan i Skövde. Under studietiden var hon aktiv i både studentkåren och i föreningslivet på Högskolan. – Jag tycker om att göra skillnad, säger Agnes som nu jobbar som säljchef på ett stort mediebolag.
Agnes började läsa Dataspelsutveckling med inriktning animation vid Högskolan i Skövde.
– För mig var det den utbildning som hade störst bredd och de bästa möjligheterna för mig som ville lära mig grunderna även för att animera film. Inom spel finns flera olika genrer som rör allt från programmering till animation, säger hon och konstaterar att hon även tyckte om att de jobbade en del projektbaserat under utbildningen.
Under sitt andra och tredje år på Högskolan var Agnes aktiv inom både Studentkåren och inom Skills, sektionen för utbildningar inom Institutionen för informationsteknologi, IIT. Under 2015 var hon ordförande för Skills och förtroendevald i kårstyrelsen.
– Jag tycker om att göra skillnad och jag har, generellt, ett brinnande intresse för skolpolitik då det är superviktigt. "För mig var inte det mest intressanta just fester och sittningar, utan att visa att Studentkåren gör så otroligt mycket mer för studenterna än den typen av arrangemang. Det är viktigt att det finns ett organ som granskar och ser till att exempelvis kursplaner följs. Under tiden som förtroendevald skapade vi även väldigt tajta band till andra sektioner och arbetade tillsammans med många frågor; inom arrangemang men även aktiviteter. Något som gjorde i slutändan att vi skapade väldigt härliga band till helt andra studenter som man kanske vanligen inte träffade
Efter studierna flyttade Agnes tillbaka till hemstaden Göteborg och en masterutbildning inom animerad film i Kanada lockade.
– Det var ett vägval för mig att plugga vidare eller att börja arbeta. "Masterutbildningen hade en hög kostnad kopplad till sig och att dessutom börja plugga utomlands skulle innebära att jag behövde spara upp en buffert för att ha den ekonomi jag kände att jag behövde - vilket ledde till att jag sökte mig till arbete. Innan studierna hade jag arbetat med försäljning och inom serviceyrken och jag insåg att kontakten med människor var något jag verkligen behövde under arbetsdagen. Jag kände att jag var för social för att jobba bakom en datorskärm, och att jag behövde få interagera mer med andra personer och även coacha dem.
Agnes började jobba som säljcoach på ett av Sveriges största telefonbolag och stöttade 400 personer i deras arbete. Men tanken fanns där att ändå jobba mer med marknadsföring, reklam och event. Sedan några år arbetar Agnes på mediebolaget Bulldog Media Group. Hon är säljchef, men jobbar även operativt med marknadsföring och producerar material åt kunder. Agnes konstaterar att det är viktigt att hon får fortsatt utrymme för sin kreativitet.
– Nu har det blivit en mix av allt jag tycker om. Tanken kanske var att specialisera mig lite mer, men nu jobbar jag lite med allt och det passar mig faktiskt bättre.
För den som läser dataspelsutveckling ger utbildningen en bred grund, oavsett om man stannar kvar i spelbranschen eller om man kanske som Agnes väljer att jobba med reklam och marknadsföring istället.
– Från utbildningen i Skövde har jag med mig grundkunskaperna i många program. Även att jobba sprintmässigt och att ha en bra agil framförhållning är delar jag använder mig av hela tiden. Jag har, helt enkelt, med mig bra grundegenskaper från kandidatutbildningen.
Kurs för nästa generation
Agnes var nyligen tillbaka i Skövdetrakten igen. Under en vecka höll hon kurser ibland annat animation för sportlovslediga elever på ungdomens hus i grannstaden Skara.
– Jag blev rekommenderad som kursledare till projektet av en bekant som jag pluggade tillsammans med. Även om det var första gången jag höll kurs i just detta ämnet så är jag van att arbeta med ungdomar och det var väldigt roligt att träffa och coacha dem.
Agnes konstaterar att många av ungdomarna som deltog i kursen helt klart fått upp intresset för animation och grafisk formgivning och vill fortsätta.
– Det handlar om att anpassa det man lär sig och ta det vidare på olika sätt. Jag brinner för att utbilda människor och se dem utvecklas. Det var verkligen superhärligt att få inspirera ungdomarna i områden som grafisk form, karaktärsskapande och grunderna i animation.
Läs mer om programmet Dataspelsutveckling - animation
Läs mer och Studentkåren och olika studentföreningar