Anmälan
Välj ett tillfälle för att visa utbildningsplan, kursutbud och behörighetskrav.
Höst 2021, Plats: Campus (Skövde), Takt: 100%
Anmälan
15 mars 2021 - 15 april 2021Ange kod HS-61262 på antagning.se
Välj ett tillfälle för att visa utbildningsplan, kursutbud och behörighetskrav.
Ange kod HS-61262 på antagning.se
En 3D-grafikers uppdrag består till stor del av att arbeta fram 3D-grafiska karaktärer och objekt. På programmet Dataspelsutveckling – 3D-grafik kommer du lära dig både estetiska och tekniska aspekter av digital skulptering, 3D-modellering och texturering (färgläggning) av spelgrafik. Du får öva på att följa olika grafiska stilar och att skapa material utifrån olika tekniska förutsättningar. Du studerar grunderna inom bildteori, konsthistoria och medierepresentation. Du får även lära dig att presentera och skriva texter ur ett vetenskapligt perspektiv, för att utveckla kritiskt tänkande och objektivitet.
Undervisning om 3D-grafik sker främst i programmen Autodesk Maya, Pixologic Zbrush, Substance Painter, och Unity. Studenterna får dock ofta använda andra program om de vill.
Under första året blir du introducerad till området spelutveckling med fokus på grafik, och lär dig grunderna i att skapa 3D-grafik för spel. Du genomför också en första spelutvecklingskurs (Spelprojekt 1) tillsammans med studenter från övriga dataspelsutbildningar.
Andra året fördjupar du dig inom det 3D-grafiska hantverket med särskilt fokus på en stiliserad grafisk stil och bildberättande. Du lär dig att utföra grundläggande forskningsstudier inom spelområdet samt genomför ett större spelutvecklingsprojekt (Spelprojekt 2).
Under tredje året fördjupar du dina kunskaper inom 3D-grafik ytterligare med särskilt fokus på en realistisk grafisk stil. Under sista terminen väljer du att antingen göra ett mindre examensarbete följt av ett avslutande spelprojekt (Spelprojekt 3), eller ett större examensarbete som sträcker sig över hela terminen.
Som student på en av Högskolans dataspelsutbildningar får du i många kurser möjlighet att samarbeta med studenter från de olika programinriktningarna. Det gäller särskilt i de tre stora spelprojekten där alla studenters olika kunskaper behövs.
De flesta av programmets kurser ges på svenska, men några är öppna för utbytesstudenter och ges därför på engelska.
Dataspelsutveckling – 3D-grafik passar dig med intresse för estetik och teknik. Du är kreativt lagd, har känsla för formspråk och ett intresse av att lära dig nya tekniker för grafisk formgivning. Du vill förverkliga idéer om karaktärer och miljöer till att bli fullfjädrade 3D-modeller som kan användas i dataspel.
Efter examen kan du exempelvis jobba som ”3D Artist” eller ”3D Generalist” inom spelbranschen. Inom andra branscher kan du arbeta med film, marknadsföring, produktsimulering, interaktiva läromedel och interaktiva informationstjänster. Många studenter väljer att starta egna spelföretag tillsammans med studiekamrater. Högskolan har ett nära samarbete med Science Park Skövde, Sweden Game Arena och The Game Incubator.
Programmet ger dig en kandidatexamen i medier, estetik och berättande. Du kan sedan fortsätta studera på avancerad nivå (magister eller master) inom spelutveckling vid Högskolan i Skövde eller annat lärosäte, både i Sverige och utomlands. Du kan även bredda dina kunskaper med att läsa entreprenörskap om du vill driva eget företag.
De personuppgifter du lämnar i formuläret kommer Högskolan i Skövde bara att använda för just detta specifika ändamål. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter: www.his.se/gdpr