Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Dataspelsutveckling - animation

      Program, Grundnivå, 180 hp, DSAPG
      Kandidatexamen

      Dataspelsutveckling - animation

      Program, Grundnivå, 180 hp, DSAPG
      Kandidatexamen

      Anmälan

      Välj ett tillfälle för att visa utbildningsplan, kursutbud och behörighetskrav.

      - Inställt Höst 2024, Plats: Campus (Skövde), Takt: 100%

      Anmälan

      Detta tillfälle har ställts in, kontakta antagning@his.se för frågor.

      Utbildningsplan

      När? Var? Hur?

      Pågår: 2 september 2024 - 6 juni 2027
      Plats: Skövde, Campus
      Takt: 100%

      Kursplaner

      För alla kurser i programmet, se utbildningsplanen.

      Behörighet

      Grundläggande behörighet.
      Dessutom krävs: Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2, Engelska 6 (eller motsvarande kunskaper).

      Urval

      Betyg 67%, högskoleprov 33%.

      Språk

      Undervisningen ges på svenska och engelska. Vissa kurser (eller delar av kurser) ges helt på engelska.
      Som animatör är det ditt uppdrag att ge liv till karaktärer och objekt. Det är du som får djur, natur, maskiner och mänskliga karaktärer att röra sig i spelen du skapar. Animatörer bygger upp digitala skelett och kopplar dem till karaktärer för att kunna styra deras rörelse, förmedla deras känslor och uttrycka personlighet. Som animatör blir du en nyckelperson vid utveckling av dataspel.

      Om programmet

      Programmet Dataspelsutveckling – animation är en grundläggande utbildning inom spelgrafik med en fördjupning inom animation.

      Viktig information inför höstterminen 2024

      Högskolan i Skövde har strukturerat om de tre spelgrafiska programmen:

      • Dataspelsutveckling – 2D-grafik
      • Dataspelsutveckling – 3D-grafik
      • Dataspelsutveckling – animation

      Vi erbjuder istället en sammanslagen spelgrafisk utbildning från höstterminen 2024 – Dataspelsutveckling – grafik.

      Det här lär du dig på programmet  

      Under större delen av utbildningen studerar du tillsammans med andra studenter från grafikutbildningarna med inriktning mot 2D-grafik och 3D-grafik. Du kommer att läsa kurser som ger en allmän kunskap om spelgrafik, men du kommer även studera grunderna inom områden som bildteori, konsthistoria och medierepresentation. Du får också lära dig att presentera och skriva texter ur ett vetenskapligt perspektiv, för att utveckla kritiskt tänkande och objektivitet.


      Du läser fyra kurser som specialinriktade mot animation, då lär du dig om rörelseteori, animationsprinciper och manuella metoder för animation och motion capture (inspelning av verkliga rörelser). Du får öva på att skapa olika typer av rörelser, samt förmedla olika känslor och personligheter hos spelkaraktärer.

      Undervisning om animation sker främst i programmen Autodesk Maya och Motionbuilder, samt Unity. Studenterna får dock ofta använda andra program om de vill.

      Det här läser du på programmet

      Under första året blir du introducerad till området spelutveckling med fokus på grafik, och lär dig grunderna i att animera. Du genomför också en första spelutvecklingskurs (Spelprojekt 1) tillsammans med studenter från övriga dataspelsutbildningar, där du får prova på alla yrkesroller inom spelutvecklingsteamet. Du kommer också att arbeta med ett mindre spel tillsammans med ditt team.

      Andra året fördjupar du dig inom hantverket för animation, med särskilt fokus på animation som förmedlar känslor, riggning (digitala skelett som möjliggör rörelse) och animering till spelmotorer. Du lär dig också att utföra grundläggande forskningsstudier inom spelområdet samt genomför ett större spelutvecklingsprojekt (Spelprojekt 2).

      Under tredje året fördjupar du dina kunskaper inom animation ytterligare, med särskilt fokus på inspelning av rörelse från verkliga skådespelare. Under sista terminen väljer du att antingen göra ett mindre examensarbete följt av ett avslutande spelprojekt (Spelprojekt 3), eller ett större examensarbete som sträcker sig över hela terminen.

      Som student på en av Högskolans dataspelsutbildningar får du i många kurser möjlighet att samarbeta med studenter från de olika programinriktningarna. Det gäller särskilt i de tre stora spelprojekten där alla studenters olika kunskaper behövs.

      De flesta av programmets kurser ges på svenska, men några är öppna för utbytesstudenter och ges därför på engelska. Vissa lärare är också engelsktalande och de genomför sin undervisning på engelska.

      Passar det här programmet mig?

      Dataspelsutveckling – animation passar dig som har intresse för rörelse och teknisk funktionalitet. Du är estetiskt- och tekniskt kreativ och har ett öga för rörelse. Du är intresserad av och observant när det gäller kommunikation, kroppsspråk och känslouttryck. Du vill ge liv till karaktärer och miljöer i dataspel och vill vara en nyckelperson inom spelutveckling.

      Jobb efter examen

      Efter examen kan du exempelvis jobba som ”Animator” och ”Technical Animator” inom spelbranschen. Andra branscher du kan arbeta inom är exempelvis film, marknadsföring, produktsimulering, interaktiva läromedel och interaktiva informationstjänster. Många studenter väljer att starta egna spelföretag tillsammans med studiekamrater. Högskolan har ett nära samarbete med Science Park Skövde, Sweden Game Arena och The Game Incubator

      Läsa vidare efter examen

      Programmet ger dig en kandidatexamen i medier, estetik och berättande. Du kan sedan fortsätta studera på avancerad nivå (magister eller master) inom spelutveckling vid Högskolan i Skövde eller annat lärosäte, både i Sverige och utomlands. Du kan även bredda dina kunskaper med att läsa entreprenörskap om du vill driva eget företag.


      Hållbar utbildning

      Den här utbildningen är kopplad till FN:s globala hållbarhetsmål, Agenda 2030. Läs mer om våra hållbara utbildningar inom informationsteknologi.

      Sök på våren, studera till hösten

      Ansökningsperioden för programmet öppnar 15 mars och sista dag att söka är 15 april.

      Via en ansökningsknapp på den här sidan kommer du till antagning.se där du slutför ansökan.

      Kontakt

      Programansvarig

      Studie- och karriärvägledare

      Studenthjälte

      Vill du ha mer information om utbildningen?
      Vi mejlar mer information om programmet och inför ansökan!

      De personuppgifter du lämnar i formuläret kommer Högskolan i Skövde bara att använda för just detta specifika ändamål. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter: www.his.se/gdpr

      Publicerad: 2020-01-07
      Senast ändrad: 2023-07-27
      Sidansvarig: webmaster@his.se