Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Spelutveckling - masterprogram

      Program, Avancerad nivå, 120 hp, SPUMA
      Masterexamen

      Spelutveckling - masterprogram

      Program, Avancerad nivå, 120 hp, SPUMA
      Masterexamen

      Anmälan

      Välj ett tillfälle för att visa utbildningsplan, kursutbud och behörighetskrav.

      Höst 2020
      Plats: Campus (Skövde), Takt: 100%
      Öppnar i mån av plats 2020-07-15

      Anmälan

      16 mars 2020 - 15 april 2020

      Ange kod HS-31284 på antagning.se

      Utbildningsplan

      När? Var? Hur?

      Pågår: 31 augusti 2020 - 5 juni 2022
      Ort: Skövde, Campus
      Studietakt: 100%

      Kursplaner

      För alla kurser i programmet, se utbildningsplanen.

      Behörighet

      För att vara behörig till programmet krävs en examen på grundnivå inom informationsteknologi eller medier, estetik och berättande (eller motsvarande) omfattande minst 180 hp. Vidare krävs godkänt betyg i gymnasiekursen Engelska 6/Engelska B (eller motsvarande). Motsvarande kunskaper visas normalt genom ett internationellt erkänt språktest, till exempel IELTS eller TOEFL, i enlighet med nuvarande rutiner.

      Urval

      Avklarade högskolepoäng.

      Språk

      Undervisningen ges på engelska.
      Spel blir en allt större del av upplevelseindustrin. Utvecklingen av spel skiljer sig från andra underhållningsformer och från traditionell IT-utveckling. Samtidigt ökar användningen av spel och speldesign för syften utanför ren underhållning. Sammantaget finns det ett allt större behov av personer med specialistkunskaper inom spelutveckling.

      Om programmet

      På masterprogrammet Spelutveckling får du inte bara en teoretisk och praktisk förståelse för spelutveckling, utan även fördjupade kunskaper inom ett specialistområde. Som student på det här programmet kommer du att bli en del av det ekosystem som är Sweden Game Arena och få konkurrensfördel om du vill göra karriär inom den internationella spelindustrin.

      Det här läser du på programmet

      Utbildningens fokus ligger på de komplexa processer som ligger bakom skapandet av ett spel. Tillämpad spelutveckling kombineras med teoretiska studier av spel, spelutveckling och spelande. Speldesign, speltestning och tvärvetenskapligt samarbete är viktiga element i utbildningen. Programmet riktar sig mot spelindustrin och som student har du möjligheter att samarbeta med externa företag och organisationer som utvecklar spel.

      Programmet har två valfria inriktningar som påverkar vad du studerar under det första året: Games User Experience (GUX) och Serious Games (SG). GUX fokuserar på studier och analyser av spelupplevelse. Du studerar och använder olika metoder och verktyg inom spelutveckling. SG fokuserar på spel som inte enbart är avsedda för underhållning, till exempel spel för lärande eller träning.

      Utöver de två specialiseringarna ger masterprogrammet Spelutveckling goda möjligheter för dig att fördjupa dig eller bredda dina kunskaper – till stor del beroende på ditt eget intresse. Det går att genomföra delar av utbildningen i nära samarbete med ett spelföretag, till exempel i form av fältstudier. Du kan också läsa en termin på något av våra partneruniversitet utomlands.

      Spelutveckling är ett internationellt program och kurserna ges på engelska.

      Passar det här programmet mig?

      Spelutveckling handlar mycket om samarbete mellan personer med olika kompetenser och ingen person är expert på allt. Det finns exempelvis inget krav att du ska kunna programmera. Det viktiga är att du har ett intresse för spel och spelutveckling och att du har erfarenhet från något av de områden som deltar i en spelproduktion. Det kan till exempel vara 3D-modellering, ljudproduktion, interaktivt skrivande, programmering, interaktionsdesign eller testning. Självklart är du behörig att söka om du ha läst en kandidatutbildning inom spel.

      Jobb efter examen

      Den specialisering du väljer ger dig möjlighet att utveckla kompetens inom ett specifikt område, samtidigt som du får en bred förståelse för de unika förutsättningar som gäller för spelutveckling. Kombinationen ger dig en stabil grund att stå på om du vill satsa på en internationell karriär inom spelindustrin. Det är också möjligt att stanna i Skövde och arbeta med spelutveckling. Högskolan har ett nära samarbete med Science Park Skövde, Sweden Game Arena och The Game Incubator.

      En annan möjlig karriär är inom företag utanför den traditionella spelindustrin, men som vill utveckla eller skaffa spelbaserade lösningar och system.

      Läsa vidare efter examen

      Efter avslutade studier finns det möjlighet att gå vidare till doktorandstudier eller annan typ av forskning.

      Kontakt

      Programansvarig

      Studie- och karriärvägledare

      Vi mejlar mer information om programmet och inför ansökan!

      De personuppgifter du lämnar i formuläret kommer Högskolan i Skövde bara att använda för just detta specifika ändamål. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter: www.his.se/gdpr

      Publicerad: 2020-01-07
      Senast ändrad: 2020-01-07
      Sidansvarig: webmaster@his.se