Victor Bankler
Adjunkt i informationsteknologi
Institutionen för informationsteknologi
Välj ett tillfälle för att visa kursplan och behörighetskrav.
Hittar inga aktuella utbildningstillfällen. Kontakta kursansvarig eller studievägledare om du har frågor.
Kursen behandlar relationen mellan affärsmodeller för spel och hur dessa kan påverka spelens utformning.
Kursen ger en introduktion till speldesign och spelutveckling ur ett praktiskt och teoretiskt perspektiv. Spelutveckling är en iterativ process som syftar till att skapa spel som på något sätt tilltalar spelaren, det vill säga ger en spelupplevelse. Spelupplevelsen är en subjektiv och svårfångad upplevelse varför kontinuerlig testning är en viktig del av utvecklingsprocessen. Spelupplevelser studeras inom området games user experience och kursen ger en introduktion till och praktisk erfarenhet av hur typiska testmetoder kan integreras i utvecklingsprocessen. Inom kommersiell spelutveckling så behöver såväl design som spelupplevelse ställas i relation till de affärsmodeller som används. Kursen belyser aspekter av hur dessa kan förhålla sig till varandra.