
Vill du besöka Högskolan kan du boka tid för ett personligt möte och en rundvandring. Virpi Westin eller Ellinor Almlöv, samordnare för studenter med funktionsnedsättning, guidar dig och gärna även dina föräldrar runt. Tillsammans kan ni prata om studiemöjligheter, kanske titta på hur ett schema kan se ut och vad som står i kursplanen. Sen kan ni i lugn och ro vandra runt i Högskolans lokaler och på campus. Det ska kännas bra för dig att komma hit.
Stöd till studenter med funktionsnedsättning
Som student eller forskarstuderande med funktionsnedsättning kan du ha rätt till pedagogiskt stöd när du studerar på Högskolan i Skövde. Syftet med stödet är att kompensera för de begränsningar som funktionsnedsättningen innebär. Det finns fler olika slags stöd. Tillsammans kommer vi överens om vilka pedagogiska stödinsatser som kan vara bra för dig.
Pedagogiska stödinsatser som syftar till att underlätta dina studier
- Anteckningshjälp – en kurskamrat som antecknar och delar med sig av sina anteckningar.
- Kurslitteratur på anpassat medium – talböcker, e-text eller punktskrift. De produceras av Myndigheten för tillgängliga medier. Ta kontakt med Högskolans bibliotek för mer information om Legimus.
- Mentor – är en person som hjälper dig med att strukturera och planera dina studier.
- Teckenspråkstolk – kontakta samordnare i god tid före utbildningen om du är i behov av teckenspråkstolkning.
- Stöd i samband med examinationer – Det kan vara förlängd tentamenstid, sitta enskilt/mindre grupp vid tentamen, skriva tentan på dator, alternativ examinationsform med mera.
- Resursrum – I biblioteket finns ett resursrum. I resursrummet finns datorer med talsyntes och rättstavningsprogram. Rummet kan användas för självstudier och grupparbeten. Kontakta samordnare om du vill ha tillgång till rummet.
- Enskild handledning – extra stöd som ges av lärare eller handledare med ämneskunskap.
- Hörseltekniska hjälpmedel – Högskolan lånar ut (endast användning på Campus) bärbar hörselslinga. Fråga i receptionen, hus G.
Hur gör jag?
Om du inte har din funktionsnedsättning dokumenterad ska du i första hand se till att det görs.
Du ansöker om pedagogiskt stöd på nais.uhr.se. När du skickat in din ansökan i Nais kommer kommer en av Högskolans samordnare för pedagogiskt stöd, ta kontakt med dig för att boka tid för ett personligt möte eller telefonsamtal. Tillsammans kommer vi överens om vilka pedagogiska stödinsatser som kan vara lämpliga för dig för att du ska kunna studera på lika villkor.
Efter ditt samtal med samordnaren får du ett intyg med beslutade stödåtgärder. Det är sedan ditt ansvar som student att efterfråga anpassningar du är i behov av. Det är bara du som vet om du har behov av stöd. Förfrågan om anpassningar behöver efterfrågas i god tid inför varje ny kursstart för att de ska kunna planeras.
Skicka inte känslig information i e-post
Tänk på att du inte ska skicka några känsliga uppgifter eller intyg till oss via e-post. Gör din ansökan om stöd via nais.uhr.se