Erik Sjöstrand
Adjunkt i datavetenskap
Institutionen för informationsteknologi
Välj ett tillfälle för att visa kursplan och behörighetskrav.
Hittar inga aktuella utbildningstillfällen. Kontakta kursansvarig eller studievägledare om du har frågor.
I kursen kommer studenten fördjupa sig inom området spelproduktion med ett specifikt fokus på speldesign både från ett forsknings- och branschperspektiv. Fokus för kursen anpassas efter rådande trender och utmaningar inom dataspelsutvecklingsområdet, där relevanta ämnen löpande identifieras, presenteras och diskuteras genom föreläsningar och seminarier. Kursen har hållbar utveckling i fokus, där de ekonomiska, sociala och miljömässiga dimensionerna av spelproduktion diskuteras. Exempel på aspekter av spelproduktion som kursen behandlar innefattar (men är inte begränsad till): affärsmodeller, distributionskanaler, den globala spelmarknaden, arbetskultur, samt produktionspipelines och produktionsplanering. Studenten kommer under kursens gång även arbeta fram och kontinuerligt uppdatera ett eget spelkoncept baserat på de aktuella ämnen och trender som identifieras och diskuteras i kursen.