Mia Berglund
Institutionen för hälsovetenskaper
Högskolan i Skövde, Institutionen för Hälsovetenskaper erbjuder följande pedagogiska stöd till handledare i VFU.
Handledning av studenter i verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp, grundnivå. Ges varje termin.
Reflekterande handledning i omvårdnad – handledarutbildning, 30 hp, avancerad nivå. Ges som uppdragsutbildning.
Högskolan i Skövde anordnar en studenthandledardag per termin för huvudhandledare och studenthandledare. Dagen innehåller information, erfarenhetsutbyte samt föreläsningar om pedagogiska arbetsformer och om ämnen som är aktuella för utveckling av handledning i VFU.
Under dagen kan kollegial handledning i grupp förekomma i form av workshop. Syftet är att ge tillfälle till analys och bearbetning av handledningssituationer samt att lära tillsammans utifrån gjorda erfarenheter. Den situation som tas upp kan reflekteras utifrån så väl handledare-, student- som patientperspektiv.
Till varje huvudhandledarområde finns en klinisk lärare knuten. Syftet är att ge pedagogiskt stöd och knyta kontakter. Kontakta En väg in via vfu.vard@his.se vid behov.
Vid risk för underkänt betyg anordnas så kallade trepartsmöten fysiskt eller via Zoom, där åtgärdsplan upprättas (se Dokumentation vid risk för underkänt betyg). Här har den kliniska läraren ett särskilt ansvar att ge pedagogiskt stöd till handledare och ansvara för att planen följs upp. Kursens examinator utgör vid behov ett stöd för så väl handledare, huvudhandledare som för klinisk lärare i och student i dessa situationer.
Strukturerade läraktiviteter, det vill säga läraktivitetskort, syftar till att fördjupa och utveckla studentens personliga och professionella kunskap genom att integrera teori och praxis under VFU. Läraktivitetskort är ett stöd för dig som studenthandledare.
Studenten introduceras till läraktivitetskort i lärosätets kliniska träningscentra (KTC) inför kommande VFU-placering.
Läraktivitetskorten speglar det dagliga arbetet och utgår från kursens kursmål. De är ett även redskap för att ge handledare stöd i att organisera handledningen till mer studentcentrerad handledning under VFU.
Genom en ökad grad av komplexitet så kan samma läraktivitetskort användas flera gånger i samma kurs samt längre fram i utbildningen.
Läraktivitetskorten följer Blooms taxonomi (2001).