Mia Berglund
Institutionen för hälsovetenskaper
För att stödja studenternas lärande i att vårda på bästa sätt krävs tydliga didaktiska strategier. Dessa syftar till att vara ett stöd vid utformande av kurser, och undervisnings– och examinationsmoment. På denna sida presenteras de ställningstaganden som gjorts gällande didaktiska utgångspunkter och pedagogisk grundsyn.
Högskolan i Skövde – här utbildas framtidens specialistsjuksköterskor för en hållbar vård i det digitala samhället
Vision för utbildningen
Specialistsjuksköterskeprogrammens didaktiska strategier har som målsättning att främja ett studentaktivt lärande i utvecklingen till specialistsjuksköterska, som trygga i sin profession är rustade för att arbeta hälsofrämjande i det digitala samhället.
Strategierna ligger till grund för de utbildnings- och examinationsformer som används och utvecklas i programmen.
Det etiska patientperspektivet innebär att personens självbestämmande, värdighet, integritet och sårbarhet beaktas. Personens egna perspektiv på hälsa och sjukdom är centralt.
Patientperspektivet används i utbildningens alla delar och framträder i undervisningsformer och examinationer. På avancerad nivå ökar komplexiteten då flera aspekter såväl på individ som samhällsnivå beaktas för att främja personers och familjers hälsoprocesser.
Ett kritiskt reflekterande förhållningsätt innebär att utveckla ett professionellt kunnande och omdöme, det vill säga förmåga att analysera och värdera kunskaper samt tillämpa dessa vid stödjandet av personers hälsoprocesser.
Detta förhållningssätt är även viktigt för att inse sina styrkor och begränsningar för att utveckla självkännedom. Det förutsätter ett aktivt och medvetet arbete byggt på reflektion.
I programmens kurser ingår strategier som stödjer reflektion och utvecklandet av ett kritiskt förhållningssätt. Nya kunskaper sätts i relation till tidigare erfarenheter och kunskaper som specialistsjuksköterska.
Under programmen tränas förmåga att lösa problem och värdera egna kunskapsbehov samt förmåga att tillämpa dessa utifrån ett kritiskt reflekterande förhållningssätt.
Genom programmen sker en integrering och sammanflätning av ämnen och kunskapsformer utifrån ett etiskt patientperspektiv och ett kritiskt reflekterande förhållningssätt, allt i syfte att utveckla specialistsjuksköterskor som är trygga i sin professionskunskap.
Det aktiva lärandet med integrering och sammanflätningar syftar till att främja ett förhållningssätt som präglas av en helhetssyn i såväl undervisning som examinationer.
Programmen leder till en specialistsjuksköterskeexamen samt en akademisk magisterexamen i ämnet omvårdnad vilket gör den till en särskild komplex utbildning.
Ett specialistsjuksköterskeprogram syftar till att stödja studenternas lärande till att nå de nationella målen för specialistsjuksköterskeexamen.
Därtill har Högskolan i Skövdes utbildningar lokala mål, vilka bland annat rör digitalisering och hälsobedömningar.
Distriktssköterskeprogrammet är uppbyggt av kurser i omvårdnad och biomedicin, som tillsammans utgör grunden för specialistsjuksköterskans professionskunskaper.
Skolsköterskeprogrammet är uppbyggt av kurser inom ämnet omvårdnad.
De didaktiska strategierna vid Högskolan i Skövde utgår från en pedagogisk grundsyn där studenten tar ett aktivt ansvar för sitt lärande och sin kunskapsutveckling, det vill säga ett studentaktivt lärande.
Lärandet ses som en fortgående process hos den enskilde individen, som aktivt reflekterar och söker kunskap utifrån frågor och problem i relation till uppställda mål. Lärandet sker enskilt men stöds, tydliggörs och utvecklas i relation till andra personer, som andra studenter, lärare, patienter, familjemedlemmar, närstående, handledande specialistsjuksköterskor samt övrig hälso- och vårdpersonal.
Genom reflektion och kritiskt tänkande kan ny kunskap integreras med tidigare förståelse och erfarenheter. På så sätt kan studenterna stödjas i sin professionella växt för att på ett etiskt medvetet sätt kunna tillämpa kunskaperna i vårdandet.
Vårdvetenskapens didaktik innebär konsten att undervisa och stödja lärandet i att vårda.
Vårdvetenskapens didaktik har en ontologisk och epistemologisk grund i livsvärldsperspektivet (Ekeberg, M. (2019) Lärande och reflektion med livsvärlden som grund i Berglund, M. & Reflektion i lärande och vård – en utmaning för sjuksköterskan), där reflektion betonas som central för lärandet.
En didaktisk utmaning är att stödja och vägleda reflektionsprocesser för att fördjupa förståelsen av vårdandet. De strategier som används för att stödja lärandet bör vara i linje med ämnet, där patienten betraktas som en hel och kännande person. Centralt inom vårdvetenskapens didaktik är sammanflätning av olika ämnen samt kunskapsformer – Episteme (teoretisk), Techne (praktisk) och Fronesis (praktisk klokhet) – till professionskunskaper.
Specialistsjuksköterskans specifika kompetens omfattar både det vetenskapliga kunskapsområdet och det patientnära arbetet grundat i en humanistisk människosyn.
Arbetet är grundat i kärnkompetenserna
Specialistsjuksköterskan har även ansvar och kompetens för ledarskap och pedagogiska insatser i omvårdnadsarbetet:
Specialistsjuksköterskans grundläggande ansvarsområde enligt ICN:s etiska kod för sjuksköterskor (pdf) är att främja hälsa, förebygga sjukdom, återställa hälsa, lindra lidande och främja en värdig död. Enligt ICN:s etiska kod ska sjuksköterskan arbeta för en bättre och hållbar framtid för alla människor.
Hållbar vård är vård som tillgodoser både patienternas och medarbetarnas behov, den ska förutom att vara socialt hållbar också vara hållbar utifrån ekonomiska och miljömässiga aspekter. Omställningen till en god och nära vård är en hjälp att klara välfärdens utmaningar. Omställningen innebär att vården är mer personcentrerad, sammanhållen, proaktiv och hälsofrämjande delvis med stöd av digitala lösningar.