Per Backlund
Professor i informationsteknologi
Institutionen för informationsteknologi
Spel blir en allt större del av upplevelseindustrin. Utvecklingen av spel skiljer sig både från andra former av underhållning och från traditionell IT-utveckling. Samtidigt växer användningen av spel och speldesign för syften som sträcker sig bortom ren underhållning. Det finns därmed ett ökande behov av personer med specialistkunskaper inom spelutveckling.
På masterprogrammen i spelutveckling får du både en teoretisk och praktisk förståelse för området, samtidigt som du fördjupar dig inom ett specifikt specialistområde. Som student blir du en del av det kreativa ekosystemet Sweden Game Arena – en tillgång som ger dig ett starkt utgångsläge för en framtida karriär inom den internationella spelindustrin.
Utbildningen fokuserar på de komplexa processer som ligger bakom att utveckla spel. Här kombineras tillämpad spelutveckling med teoretiska studier av spel, speldesign och spelkultur. Speldesign, speltestning och tvärvetenskapligt samarbete utgör viktiga delar av programmet. Utbildningen har en tydlig koppling till spelindustrin och samarbete med externa aktörer, företag och organisationer uppmuntras.
Vi erbjuder två nära sammanlänkade program: ett med specialisering inom Player Experience (PX) och ett inom Serious Games (SG). Programmen delar flera kurser under båda åren, men redan under det första året börjar du specialisera dig inom det valda området. Det ger dig möjlighet att forma en personlig profil utifrån dina egna intressen.
Player Experience (PX) handlar om att förstå spelarens upplevelser. I dag är spel ett viktigt intresse för många, och spelare kommer från allt fler grupper med olika preferenser. För spelutvecklare innebär det både möjligheter och utmaningar. PX hjälper dig att analysera spel och spelare, förstå vad som engagerar olika målgrupper och utveckla mer inkluderande och attraktiva spel. Du lär dig använda verktyg och metoder för att undersöka spelande och skapa spel som tilltalar fler.
Serious Games (SG) fokuserar på spel som används för andra ändamål än enbart underhållning – exempelvis utbildning, träning och marknadsföring. Att utveckla sådana spel kräver inte bara att spelet fungerar väl som spel, utan också att det uppfyller ett specifikt syfte. Här lär du dig att arbeta i dialog med uppdragsgivare, identifiera behov och omsätta dem till spel – samt att utvärdera om målet med spelet faktiskt uppnåtts.
Båda programmen erbjuder goda möjligheter att både fördjupa och bredda dina kunskaper. Den tredje terminen är flexibel och ger dig möjlighet att välja kurser fritt – exempelvis från det andra programmet, inom spelberättande eller spelprojekt, eller fristående kurser. Du kan även studera en termin utomlands vid något av våra partneruniversitet.
Spelutveckling är ett internationellt program där undervisningen sker på engelska. Studenterna kommer från hela världen och samarbetar i programmets olika kurser. Det ger inte bara insikter från olika kulturer utan även ett värdefullt globalt kontaktnät.
Programmen passar dig som har ett stort intresse för spel och spelutveckling, och som har erfarenhet inom något av de områden som ingår i en spelproduktion – till exempel 3D-modellering, ljuddesign, interaktivt skrivande, programmering, interaktionsdesign eller testning. Du behöver inte kunna programmera för att söka. Det viktigaste är din vilja att samarbeta och utvecklas i tvärdisciplinära team. Du är behörig att söka om du har en kandidatexamen inom ämnen som spelutveckling, spelbaserat lärande, spelberättande, interaktionsdesign och innovation inom spelteknik.
Du behöver inte låsa dig vid ett val direkt, eftersom det går att läsa stora delar av det andra programmet under den tredje terminen. Om du väljer att kombinera programmen på det sättet blir den enda skillnaden att du inte läst respektive specialiseringskurs under termin två. Vi rekommenderar därför att du söker båda programmen för att öka dina chanser att bli antagen.
Din specialisering ger dig kompetens inom ett särskilt område samtidigt som du får en bred förståelse för spelutveckling som helhet. Den kombinationen gör att du står väl rustad för en internationell karriär inom spelindustrin.
Du kan också välja att stanna i Skövde och arbeta inom det växande spelklustret som Högskolan samarbetar med genom Science Park Skövde, Sweden Game Arena och The Game Incubator.
En annan väg är att arbeta i andra branscher där spelbaserade lösningar används, exempelvis inom utbildning, kommunikation eller träning.
Efter examen kan du gå vidare till forskarutbildning eller annan typ av forskningsinriktade studier.
Utbildningen bedrivs i en forskningsnära miljö där flera av lärarna är aktiva forskare inom spelrelaterade ämnen som interaktionsdesign, narrativitet, speldidaktik och teknikdriven innovation. Du får inblick i aktuell forskning och har möjlighet att knyta an till forskningsprojekt inom ditt specialiseringsområde.
Du har möjlighet att förlägga delar av utbildningen utomlands. Högskolan i Skövde har flera partneruniversitet runt om i världen där du kan studera en termin. Det ger dig nya perspektiv, internationell erfarenhet och möjlighet att bygga ett globalt kontaktnät inom spelutveckling.