Beatrice Alenljung

Beatrice Alenljung är docent och lektor i informationsteknologi vid Högskolan i Skövde, där hon är hon ingår i forskargruppen Interaction Lab. Beatrice undervisar huvudsakligen på programmet User Experience Design. Den röda tråden i hennes forskning är ett människocentrerat perspektiv inom det informationsteknologiska fältet, särskilt på digitala artefakter i användning. Beatrices forskningsområden är user experience design, människa-datorinteraktion, människa-robotinteraktion, simuleringsbaserad träning, beslutsstödsystem och kravhantering.
Forskning
2023
The 19th International Conference on Data Science (ICDATA’23), July 24-27, 2023 - Las Vegas, Nevada, USA
2023. Konferensbidrag.
2022
Frontiers in Computer Science
2022. Artikel.
https://doi.org/10.3389/fcomp.2022.794400
Proceedings 21st IEEE International Conference on Machine Learning and Applications ICMLA 2022: 12–14 December 2022 Nassau, The Bahamas
2022. Konferensbidrag. https://doi.org/10.1109/ICMLA55696.2022.00105
2021
Human-Computer Interaction. Interaction Techniques and Novel Applications: Thematic Area, HCI 2021, Held as Part of the 23rd HCI International Conference, HCII 2021, Virtual Event, July 24–29, 2021, Proceedings, Part II
2021. Konferensbidrag. https://doi.org/10.1007/978-3-030-78465-2_14
2020
Sensors
2020. Artikel.
https://doi.org/10.3390/s20154284
Human-Robot Interaction: Evaluation Methods and Their Standardization
2020. Kapitel i bok. https://doi.org/10.1007/978-3-030-42307-0_9
2018
Multimodal Technologies and Interaction
2018. Artikel.
https://doi.org/10.3390/mti2040082
International Journal of Social Robotics
2018. Artikel.
https://doi.org/10.1007/s12369-017-0446-3
Multimodal Technologies and Interaction
2018. Artikel.
https://doi.org/10.3390/mti2010002
2018. Rapport.
2017
2015
2012
2008
2006
2005
2004
Pågående projekt
Avslutade projekt
Virtuell simulering för träning av räddningstjänsten
Räddningstjänstens beredskap ska löpande upprätthållas genom utbildning, fortbildning och examination. Träning sker idag primärt genom instruktörsledda praktiska moment på övningsfält. Räddningstjänsterna kan med virtuell simulering träna en större variation och komplexitet av händelser, samtidigt som personal kan delta från hemorten utan att behöva resa. Om fler kompetensutvecklar sig på ett mer flexibelt sätt, det vill säga med virtuell simulering, kan mängdträning realiseras genom att träna oftare i kortare pass. Forskningsprojektet fokuserar på hur instruktörer ska agera för att använda virtuell simulering framgångsrikt.
Juli 2019 - December 2022 InformationsteknologiAIR – hur interagerar och tolkar människan autonoma system?
För människor är det naturligt och relativt enkelt att tolka andra människors sociala signaler och rörelsemönster, men när det är tekniska system vi ska interagera med, som en robot eller en självkörande bil, kan det uppstå problem.
April 2015 - Mars 2019 Informationsteknologi