Marcus Toftedahl
Institutionen för informationsteknologi
Marcus Toftedahl försvarar sin avhandling "Being Local in a Global Industry - Game Localization from an Indie Game Development Perspective".
Disputationen sker i Insikten, Portalen men sänds även via Zoom.
Titta på sändningen: https://his-se.zoom.us/j/69120086734?pwd=aDAwVVJlRzRkMVpGazhlMzAzb2Nxdz09
Mötes-ID: 691 2008 6734
Lösenord: 887766
Under de senaste åren har en ökning av små, oberoende spelutvecklare blivit en stor del av den globala spelindustrin. Dessa indieutvecklare distribuerar ofta sina spel med hjälp av digitala distributionskanaler och agerar ofta även utgivare för sina egna spel. Samtidigt som möjligheterna att nå en stor global publik ökat med digital distribution finns det även utmaningar. Ett exempel är de arbetsuppgifter som tidigare sköttes av en förläggare eller utgivare och som nu måste skötas av utvecklarna själva. En sådan arbetsuppgift är lokalisering, en arbetsuppgift som dessutom är av stor vikt för att kunna nå en global spelarbas.
Huvudsyftet med denna avhandling är att förstå hur små, oberoende spelutvecklare, ofta kallade indiespelsutvecklare, arbetar med lokalisering som en del av spelutvecklingsprocessen. I det här fallet syftar "indie" på utvecklare med begränsade resurser vad gäller finansiering och arbetskraft och som använder en självpublicerande affärsmodell. Avhandlingsarbetet har delvis utförts genom deltagande fältstudier i nära anslutning till indiespelsutvecklare och spelutvecklingskluster i Sverige, Kina och Indien. Utöver detta har de tekniska aspekterna av spellokalisering granskats genom studier av lokaliseringsstöd i vanligt förekommande spelmotorer och
spelutvecklingsverktyg.
Resultaten från avhandlingen visar att spellokalisering är en viktig arbetsuppgift i spelutvecklingssammanhang. Detta på grund av att spelindustrin är global och att ett spel direkt har möjligheten att nå en stor internationell målgrupp. Däremot underskattas komplexiteten gällande lokaliseringsarbete vilket medför att lokaliseringsrelaterade frågor prioriteras ner i tidigt utvecklingsprocessen. Detta kan få stora konsekvenser i ett senare stadie, och resultaten från avhandlingen visar att lokalisering bör planeras tidigt i processen för att spara tid och resurser. Vidare pekar resultaten på att spellokalisering är mindre resurskrävande om man använder en lokaliseringsvänlig produktionspipeline och att verktyg för att sätta upp sådana produktionspipelines finns tillgängliga i alla vanligt förekommande spelmotorer.
Olli Sotamaa, professor, Tampere University
Per Backlund, professor, Högskolan i Skövde
Henrik Engström, professor, Högskolan i Skövde
Harko Verhagen, lektor, Stockholms universitet
Alexander Styhre, professor, Göteborgs universitet
Eva Söderström, biträdande professor, Högskolan i Skövde
Suppleant: Joeri van Laere, lektor, Högskolan i Skövde
Institutionen för informationsteknologi