Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Högskolan i Skövde, länk till startsida

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Disputation: Being Local in a Global Industry - Game Localization from an Indie Game Development Perspective

      Datum 29 september
      Tid 13:00 - 16:00
      Plats Insikten, Portalen, Högskolan i Skövde, Kanikegränd 3A

      Marcus Toftedahl försvarar sin avhandling "Being Local in a Global Industry - Game Localization from an Indie Game Development Perspective".

      Marcus Toftedahl

      Disputationen sker i Insikten, Portalen men sänds även via Zoom.

      Titta på sändningen: https://his-se.zoom.us/j/69120086734?pwd=aDAwVVJlRzRkMVpGazhlMzAzb2Nxdz09

      Mötes-ID: 691 2008 6734
      Lösenord: 887766

      Sammanfattning

      Under de senaste åren har en ökning av små, oberoende spelutvecklare blivit en stor del av den globala spelindustrin. Dessa indieutvecklare distribuerar ofta sina spel med hjälp av digitala distributionskanaler och agerar ofta även utgivare för sina egna spel. Samtidigt som möjligheterna att nå en stor global publik ökat med digital distribution finns det även utmaningar. Ett exempel är de arbetsuppgifter som tidigare sköttes av en förläggare eller utgivare och som nu måste skötas av utvecklarna själva. En sådan arbetsuppgift är lokalisering, en arbetsuppgift som dessutom är av stor vikt för att kunna nå en global spelarbas.

      Huvudsyftet med denna avhandling är att förstå hur små, oberoende spelutvecklare, ofta kallade indiespelsutvecklare, arbetar med lokalisering som en del av spelutvecklingsprocessen. I det här fallet syftar "indie" på utvecklare med begränsade resurser vad gäller finansiering och arbetskraft och som använder en självpublicerande affärsmodell. Avhandlingsarbetet har delvis utförts genom deltagande fältstudier i nära anslutning till indiespelsutvecklare och spelutvecklingskluster i Sverige, Kina och Indien. Utöver detta har de tekniska aspekterna av spellokalisering granskats genom studier av lokaliseringsstöd i vanligt förekommande spelmotorer och
      spelutvecklingsverktyg.

      Resultaten från avhandlingen visar att spellokalisering är en viktig arbetsuppgift i spelutvecklingssammanhang. Detta på grund av att spelindustrin är global och att ett spel direkt har möjligheten att nå en stor internationell målgrupp. Däremot underskattas komplexiteten gällande lokaliseringsarbete vilket medför att lokaliseringsrelaterade frågor prioriteras ner i tidigt utvecklingsprocessen. Detta kan få stora konsekvenser i ett senare stadie, och resultaten från avhandlingen visar att lokalisering bör planeras tidigt i processen för att spara tid och resurser. Vidare pekar resultaten på att spellokalisering är mindre resurskrävande om man använder en lokaliseringsvänlig produktionspipeline och att verktyg för att sätta upp sådana produktionspipelines finns tillgängliga i alla vanligt förekommande spelmotorer.

      Opponent

      Olli Sotamaa, professor, Tampere University

      Handledare

      Per Backlund, professor, Högskolan i Skövde
      Henrik Engström, professor, Högskolan i Skövde

      Betygskommitteé

      Harko Verhagen, lektor, Stockholms universitet
      Alexander Styhre, professor, Göteborgs universitet
      Eva Söderström, biträdande professor, Högskolan i Skövde
      Suppleant: Joeri van Laere, lektor, Högskolan i Skövde

      Kontakt

      Adjunkt i medier, estetik och berättande

      Publicerad: 2022-08-22
      Senast ändrad: 2022-08-22
      Sidansvarig: webmaster@his.se