Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Framtidens digitala samhälle

      Datum 15 oktober
      Tid 14:00 - 15:00
      Plats Digitalt evenemang

      2002 startade Högskolan i Skövde sin första utbildning inom dataspelsutveckling. Sedan dess har en helt ny utbildnings- och forskningsmiljö samt en ny gren av det lokala näringslivet i form av ett stort antal spelstudior vuxit upp. Vad är det som har gjort det här möjligt? Under Sweden Game Conference deltar ett antal spelforskare från Högskolan i ett panelsamtal som direktsänds via Digitalidag.

      Titta på sändningen

      Under 1990-talet var Högskolan i Skövde en etablerad aktör inom informationsteknologi. Vid millennieskiftet började lärare och forskare diskutera idéer kring dataspel som ett intressant multidisciplinärt område där teknik skulle kunna samsas med kultur och humaniora på ett kreativt sätt. Millenniekraschen banade också väg för nya tankar kring hur Högskolan skulle locka till sig en ny kategori teknikintresserade studenter. Detta blev början på en resa mot det som idag är Sweden Game Arena med Sveriges största akademiska miljö för spelutveckling samt en viktig kugge i det svenska spelundret. Sedan dess har utvecklingen av såväl utbildning som forskning präglats av ständiga diskussioner kring hur akademin ska handskas med ett flerdisciplinärt ämne som dataspel.

      Så mycket mer än IT

      Dataspelsbranschen är en huvudsakligen digitaliserad bransch i alla led, från produktion till konsumtion. Och på många sätt kan dataspel sägas vara teknikdrivande. Samtidigt är dataspel så mycket mer än IT. Ändå verkar det som att den traditionella synen på vad IT och digitalisering är präglar mycket av vår syn på vilka möjligheter som finns i samtiden och framtiden.

      Under Sweden Game Conference diskuterar lärare och spelforskare på Högskolan i Skövde och Science Park Skövde hur ett nytt område växt fram tack vare kreativ samverkan mellan personer med olika bakgrunder.

      Exempel på frågor som kommer diskuteras är:

      • IT rymmer inte allt det som digitala spel är. Vilka ytterligare perspektiv behövs för denna del av den nya digitaliserade världen?
      • Var finns de nya utmaningarna och problemen idag?

      Deltagare:

      Anna-Sofia Alklind Taylor, lektor i datavetenskap och spelforskare
      Jenny Brusk, affärscoach och spelforskare
      Ulf Wilhelmsson, biträdande professor i medier estetik och berättande samt spelforskare
      Henrik Engström, professor i informationsteknologi och spelforskare

      Moderator: Per Backlund, professor i informationsteknologi och spelforskare.

      Läs mer om Digitalidag.

      Kontakt

      Professor i informationsteknologi

      Publicerad: 2021-10-08
      Senast ändrad: 2021-10-08
      Sidansvarig: webmaster@his.se