Per Backlund
Institutionen för informationsteknologi
2002 startade Högskolan i Skövde sin första utbildning inom dataspelsutveckling. Sedan dess har en helt ny utbildnings- och forskningsmiljö samt en ny gren av det lokala näringslivet i form av ett stort antal spelstudior vuxit upp. Vad är det som har gjort det här möjligt? Under Sweden Game Conference deltar ett antal spelforskare från Högskolan i ett panelsamtal som direktsänds via Digitalidag.
Under 1990-talet var Högskolan i Skövde en etablerad aktör inom informationsteknologi. Vid millennieskiftet började lärare och forskare diskutera idéer kring dataspel som ett intressant multidisciplinärt område där teknik skulle kunna samsas med kultur och humaniora på ett kreativt sätt. Millenniekraschen banade också väg för nya tankar kring hur Högskolan skulle locka till sig en ny kategori teknikintresserade studenter. Detta blev början på en resa mot det som idag är Sweden Game Arena med Sveriges största akademiska miljö för spelutveckling samt en viktig kugge i det svenska spelundret. Sedan dess har utvecklingen av såväl utbildning som forskning präglats av ständiga diskussioner kring hur akademin ska handskas med ett flerdisciplinärt ämne som dataspel.
Dataspelsbranschen är en huvudsakligen digitaliserad bransch i alla led, från produktion till konsumtion. Och på många sätt kan dataspel sägas vara teknikdrivande. Samtidigt är dataspel så mycket mer än IT. Ändå verkar det som att den traditionella synen på vad IT och digitalisering är präglar mycket av vår syn på vilka möjligheter som finns i samtiden och framtiden.
Under Sweden Game Conference diskuterar lärare och spelforskare på Högskolan i Skövde och Science Park Skövde hur ett nytt område växt fram tack vare kreativ samverkan mellan personer med olika bakgrunder.
Exempel på frågor som kommer diskuteras är:
Anna-Sofia Alklind Taylor, lektor i datavetenskap och spelforskare
Jenny Brusk, affärscoach och spelforskare
Ulf Wilhelmsson, biträdande professor i medier estetik och berättande samt spelforskare
Henrik Engström, professor i informationsteknologi och spelforskare
Moderator: Per Backlund, professor i informationsteknologi och spelforskare.
Läs mer om Digitalidag.