Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Arbetsområde 9 – högre utbildning

      INGENIUM är uppdelat i tio olika arbetsområden, så kallade Work Packages. Alla tio lärosäten har representanter inom varje arbetsområde. Arbetsområde 9 har fokus på att den sociala dimensionen av högre utbildning, breddad rekryteringen och genomförandet av utbildning för underrepresenterade grupper, samt främja socialt engagemang.

      Elizabeth Persson, är biträdande chef för avdelningen Utbildnings- och studentstöd. Hon har arbetet på Högskolan, i olika roller sedan 2000.

      På Högskolan är du ansvarig för arbetsområde 9, vad innebär det?

      –Jag är ansvarig för WP 9 ”INGENIUM for Non-discriminatory and Socially Engaged Higher Education”. Med detta arbetspaket avser alliansen att stärka den sociala dimensionen av högre utbildning och förbättrade den breddade rekryteringen och genomförandet av utbildning för underrepresenterade grupper, samt främja socialt engagemang. Det ska också bidra till mer öppna, interkulturella och inkluderande lärosäten. Arbetspaketen kommer arbeta med frågor som handlar om att främja tillgången till högre utbildning, konsolidera kopplingar och samarbeten med andra nivåer av utbildningssystemet, bidra till flerspråkighet, kulturell integration och interkulturell medvetenhet. Vi ska arbeta för att skapa hälsosammare miljöer på våra campus.

      Vad vill ni uppnå med arbetet? Vad betyder det för Högskolan och hur tror du arbetet kommer att märkas här?
      –Arbetspaketet ska ta fram ramverk för lika villkorsfrågor och främja tillgången till högre utbildning, konsolidera kopplingar och samarbeten med andra nivåer av utbildningssystemet, bidra till flerspråkighet, kulturell integration och interkulturell medvetenhet. Vi ska arbeta för att skapa hälsosammare miljöer på våra campus.

      Hur arbetar ni inom arbetsområdet och hur är det att arbeta med representanter från andra europeiska lärosäten? Ge exempel på några utmaningar och möjligheter?
      –Arbetet är uppdelat i en överordnad grupp och fyra undergrupper som fokuserar på inkludering, multilingualism, breddad rekrytering samt hälsa- och välbefinnande. Vi är fyra stycken och tillsammans med mig representerar Karin Jonegård, internationell koordinator, Ines Niksic, adjunkt i svenska och Johanna Svärd, kommunikatör, Högskolan i Skövde. De olika grupperna träffas med olika frekvens och formar sin egen handlingsplan utifrån de mål som är satta för respektive område. Arbetspaketet har också bidragit till både arrangemang och programmet i Junior Summer School som genomfördes i Karlsruhe i juni med temat inkludering och mulitlingualism.

      Elizabeth konstaterar att det både känns spännande, inspirerande och utmanande att arbeta med kollegorna på de andra partneruniversiteten runt om i Europa.

      –Det finns både igenkänning, men det skiljer sig också i hur och vad vi arbetar med, våra lokala och nationella regelverk, olika förutsättningar avseende resurser, kompetenser, kulturella och språkliga utmaningar också. Det också fantastisk kompetens samlad i alliansen som är en oerhörd tillgång. Jag hoppas att Högskolan kan bidra med våra styrkeområden och också kunna lära och utveckla vår miljö genom alla aktiviteter inom projektet.  

      Publicerad: 2023-08-30
      Senast ändrad: 2023-08-30
      Sidansvarig: webmaster@his.se