Birgitta Lindström är biträdande professor i informationsteknologi och har jobbat på Högskolan sedan 2000. Idag leder hon forskningsgruppen för distribuerade realtidssystem på Institutionen för informationsteknologi. Birgitta är studierektor för utbildning på forskarnivå inom informationsteknologi och hennes forskningsområde är främst programvarutestning.
Du är ansvarig för arbetsområde 6 – forskning, på Högskolan vad innebär det?
– Jag är ansvarig för WP6 (INGENIUM for research) på Högskolan. WP6 leds av University G. d’Annunzio Chieti-Pescara i Italien och syftar till att stimulera internationella samarbeten kring forskarutbildning och forskning inom INGENIUM. Det handlar också om att implementera en praxis vad gäller handledning, mentorskap och träning. Exempelvis ska ett ramverk för gemensamma kurser och utbildningar på forskarnivå tas fram. Ett mål är att möjliggöra en examen från flera lärosäten. Ett annat exempel är Senior Summer School som ska arrangeras två gånger per år och där doktorander från de tio lärosätena träffas och tränas. Vi kommer dessutom att utlysa stödfinansiering för mobilitet och för etablering av nya gemensamma forskningsgrupper.
Vad vill ni uppnå med det gemensamma arbetet inom forskning? Vad betyder det för Högskolan och hur tror du arbetet kommer att märkas här?
– Syftet är som sagt att stimulera internationella samarbeten kring forskarutbildning och forskning mellan de lärosäten som ingår i INGENIUM. Det här innebär flera fördelar för Högskolan. Våra doktorander får tillgång till ett större internationellt nätverk och fler resurser i form av exempelvis större kursutbud, träning, karriärvägledning och mobilitetsstöd. Forskare som är intresserade av att etablera nya forskningssamarbeten får stöd att göra så. Eftersom WP6 inte startat än är det lite svårt att säga hur det kommer att märkas på Högskolan, men två saker som kommer att märkas är självklart utlysningarna och Senior Summer School som en del av 10 days of INGENIUM. Sedan hoppas jag att våra doktorander kommer att märka en tydlig skillnad i kursutbudet när kurserna väl är på plats.
Hur har ni lagt upp arbetet och hur känns det att arbeta med representanter från andra europeiska lärosäten? Utmaningar och möjligheter?
– Det här arbetsområdet startar formellt i sommar, men vi har ändå haft möten månadsvis och det har fungerat bra. Vi använder Teams och en gemensam plattform är snart på plats. Den största utmaningen ligger troligen i att vi har tio olika nationella regelverk att förhålla oss till när vi vill skapa gemensamma utbildningar. En gemensam examen kan till exempel vara svår att genomföra på forskarnivå med vårt svenska regelverk. Saker som ett gemensamt kursutbud eller gemensam handledning är betydligt enklare.