Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Snowboardåkande lektor som kombinerar psykologi och ekonomi

      John Magnus Roos har forskat om vårt semesterbeteende under pandemin och hur vår personlighet påverkar vilket parti vi röstar på. John Magnus Roos, eller privat Magnus Roos är lektor i socialpsykologi på Högskolan i Skövde. Han är dessutom snowboardåkare, seglare och en man med ambition att bli bättre på holländska. Sedan 2014 arbetar Magnus på Högskolan, men han har också en anställning på Göteborgs universitet.

      Han använder John Magnus Roos när han publicerar vetenskapliga artiklar, medverkar eller uttalar sig i media. För kollegor och vänner är han däremot Magnus Roos. Ja, egentligen alltid bara Magnus när han inte riskerar att förväxlas med sin namne som även han är forskare och delvis inom samma område.

      Tidigt intresse för ekonomi och psykologi

      Intresset för att kombinera ekonomi och psykologi väcktes redan under gymnasiet, där Magnus skrev sitt specialarbete ”Reklam för vem?”. Efter studenten följde studier på Handelshögskolan och inriktningen på civilekonomutbildningen var självklart marknadsföring.

      – Jag studerade även utomlands, i Nederländerna och Kanada. Jag läste kurser som hade ett mer psykologiskt perspektiv inom marknadsföring, bland annat hur reklam påverkar människan. Då fanns inte riktigt det kursutbudet i Sverige.

      Efter examen lämnade Magnus hemstaden för en tjänst på Volvos internationella marknadsföringsavdelning i Bryssel. Men när koncernen valde att förlägga avdelningen i Göteborg flyttade Magnus tillbaka.

      – Jag jobbade deltid och började läsa psykologi på Göteborgs universitet, GU. Det var verkligen intressant, inte minst med tanke på ekonomi- och marknadsföringstänket jag hade med mig.

      Fortfarande frågor om tidig forskning

      Efter magisterexamen blev det en doktorandtjänst på Psykologiska institutionen på GU, med forskning om personlig assistans till människor med funktionsnedsättning. Olika organisationstyper, från kooperativ och privata företag till kommuner jämfördes i forskningen kring kvalitet för burkarna. Forskningen visade att både kvaliteten på och kostnaden för den personliga assistansen påverkades av vem som var huvudman.

      – Det här var innan alla skriverier om personlig assistans, men Vårdalinstitutet som beviljade medel såg att detta behövde utredas. Avhandlingen var klar 2009, men än i dag får jag frågor om den. Vart femte år har jag därefter gjort uppföljningar och så är tanken även för nästa år. 20 års forskning att titta närmare på, konstaterar han.

      Från Riksbankens Jubileumsfond fick Magnus sedan anslag till tre års forskning och en postdoc-tjänst på design- och innovationsbyrån Veryday (McKinsey) i Stockholm. Magnus har också varit gästforskare vid designfakulteten vid Tekniska Universitetet Delft i Nederländerna, där familjen är med jämna mellanrum.

      – Min fru är holländska. Jag förstår en hel del av språket, men så ska man sätta ihop orden till meningar också, dit vill jag förstås nå. Vi vill att vår dotter som nu är ett och ett halvt år ska bli tvåspråkig så jag får väl öva tillsammans med henne.

      Just nu är Magnus Roos föräldraledig från sin tjänst på Göteborgs universitet och delvis föräldraledig från Högskolan i Skövde. Magnus har en anställning som lektor i socialpsykologi på Högskolan, men han känner sig även hemma på Institutionen för handel och företagande då han har haft kurser i ekonomi både här och på Högskolan i Borås. I samband med ett forskningsprojekt var han projektanställd på Chalmers under två år och sedan 2010 är Magnus redaktör för Konsumtionsrapporten som ges ut av Centrum för Konsumtionsvetenskap vid Handelshögskolan på GU.

      Semestervanor, snowboard och segling

      I sin forskning kombinerar Magnus ekonomi och psykologi för att förstå exempelvis människors konsumtionsbeteenden. I våras presenterade han en rapport om hur svenskarnas sommarsemestrande förändrades till följd av covid-19-pandemin och nyligen publicerade han en rapport om hur människors olika personlighetstyper påverkar hur vi röstar politiskt. Forskningsresultatet uppmärksammades brett i riksmedia.

      –  Resultatet är inte revolutionerande på något sätt, utan visar att det ser ut ungefär som i andra länder. Däremot är jag förvånad över att personlighetsdragen var så tydliga och även att det inte diskuteras mer om det här i Sverige.

      Men hur var det då med snowboardåkning och segling?

      – Jag började åka snowboard i 20-årsåldern och funderade på om man skulle kunna göra det även som äldre. Och ja, det går. För mig är snöfyllda berg och hav de bästa aktiviteter som finns för jag gillar verkligen att segla också, säger Skövdebon på göteborgska.

      Publicerad: 2022-10-11
      Senast ändrad: 2023-07-25
      Sidansvarig: webmaster@his.se