Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Högskolan i Skövde, länk till startsida

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Referens: Ållebergsgymnasiet

      – Jag är samordnare för all yrkespraktik som vi har på skolan, och jag kände att vi behövde ytterligare utbildningsinsatser som skulle gagna både våra lärare och elever, säger Helena Rask, lärare på Barn- och fritidsprogrammet på Ållebergsgymnasiet i Falköping.

      Hon ville att eleverna skulle ta den positiva attityd och energi som de hade med sig från praktiken in till skolan. För att åstadkomma det behövde lärarna konkreta verktyg, menade Helena.

      För att hitta dessa instrument började hon leta på Högskolan i Skövdes hemsida och där hittade hon, under avdelningen Kognitiv neurovetenskap, positiv psykologi och filosofi, något som passade.

      – Det var styrkefokuserade, motiverande samtal, förkortat MI. En samarbetsinriktad samtalsstil som syftar till att lyfta fram och stärka en persons egen motivation till förändring. Det görs utifrån ett förhållningssätt där en accepterande och medkännande atmosfär är central, och det kändes positivt och helt rätt för oss.

      Skräddarsydde innehåll

      Tillsammans med de kursansvariga lärarna på Högskolan i Skövde arbetade Helena och hennes kollegor fram ett gemensamt innehåll för uppdragsutbildningen, skräddarsytt för Ållebergsgymnasiet. Kursen har samlat knappt 20 deltagare, både lärare och annan personal, de senare i första hand från elevhälsan. Den har delats upp i två heldagar och tre halvdagar.

      Daglig nytta

      – Jag känner att vi dagligen har nytta av det vi lärde oss från forskarna från Högskolan. Vi har ett nytt sätt att förhålla oss till våra elever. Vi ställer frågor som ”Kan vi prata om det här?” och ”Ska vi försöka hitta en lösning?”. Utbildningen har gjort att vi fått en helt annan inställning till eleverna.

      På Ållebergsgymnasiet har man börjat tala om MI-andan, att de motiverande samtalen på ett naturligt sätt ligger till grund för det dagliga samspelet med eleverna.

      – Nu när personalen blivit varm i kläderna så har vi lyckats ta våra redskap till andra nivåer än i början, vilket känns väldigt roligt. Både vi och eleverna har fått ett instrument att luta sig emot. Vi har fått en plattform som vi gemensamt kan utgå ifrån och diskutera kring. Vi lärare har upptäckt att det är eleverna själva som har lösningarna till sina liv. De måste ta det ansvaret, och vi kan vara där och stötta.

      Positiva reaktioner

      Helena Rask, som tog initiativet till att införa de styrkefokuserade, motiverade samtalen på sin gymnasieskola, har bara hört positiva reaktioner. Utvärderingarna efter genomgången kurs har varit väldigt fina. Här är några av rösterna:

      • Utbildningen har varit lärorik, givande och rolig. Det har varit superbra med mixen av människor, att få jobba ihop med personer som man inte dagligen arbetar ihop med.
      • Jag använder fortbildningen dagligen i mina samtal, men vill använda det mer i handledning med mentorer.
      • Jag har nytta av utbildningen både för egen del, för att vara medveten om mina styrkor och för att lyfta fram elevernas styrkor och göra dem medvetna om dem. Det gör att eleverna kan använda sig av sina styrkor i sitt ledarskap och skolarbete.
      • Jag märker att eleverna blir intresserade, det är lite nytt för dem så jag tror att vi skulle försöka få in tänket på klassnivå, det skulle vara spännande. Sen är det ju en styrka att vi är många nu som gått den här utbildningen, så det kommer genomsyra på många olika håll.
      • Jag kan tänka mig att använda MI både inom vanliga samtal och eventuellt vid utvecklingssamtal samt vid önskemål och placeringar i samband med praktik.
      Publicerad: 2020-12-04
      Senast ändrad: 2020-12-04
      Sidansvarig: webmaster@his.se