Ninitha Maivorsdotter
Ninitha Maivorsdotter är filosofie doktor i idrott med inriktning mot didaktik (Örebro universitet, 2012). Efter examen har Ninitha arbetat som lektor i idrott (Örebro universitet), och lektor i pedagogik och lektor i folkhälsovetenskap (Högskolan i Skövde). Med start 2013 har Ninitha ingått i ett treårigt forskningsprojekt som finansierats av Vetenskapsrådet med titeln ”TV-spel som hälsofostran”. I projektet undersöktes vad ungdomar lär sig i ämnet hälsa när de spelar så kallade exergames (exempelvis Wii Sport eller Wii Fit) i skolan.
Ninitha undervisar och forskar inom ämnen som knyter an till hälsopedagogik, kroppspedagogik, digital teknik och kvalitativ metod. Ett genomgående intresse är frågor om kropp och hälsa ur ett samhällsperspektiv. Ninitha har varit handledare till fem doktorander och mer än tjugo examensarbeten för magister- och kandidatexamen. I början av 2016 tillträdde Ninitha en tjänst som biträdande lektor i folkhälsovetenskap vid Högskolan i Skövde. Förutom undervisning har tjänsten ett fokus på forskning med inriktning mot IT och hälsa.
Forskning
2023
FORMakademisk
2023. Artikel.
https://doi.org/10.7577/formakademisk.5234
2022
Denna sköna nya värld: Arbetsliv och arbetsmarknad i digitaliseringens tid
2022. Kapitel i bok.
Deweyan transactionalism in education: Beyond self-action and inter-action
2022. Kapitel i bok.
2021
Proceedings of the DRS LEARN X DESIGN 2021: 6th International Conference for Design Education Researchers Engaging with Challenges in Design Education: Volume 1
2021. Konferensbidrag.
https://doi.org/10.21606/drs_lxd2021.01.243
Frontiers in Sports and Active Living
2021. Artikel.
https://doi.org/10.3389/fspor.2021.768295
Learning Movements: New Perspectives of Movement Education
2021. Kapitel i bok. https://doi.org/10.4324/9781003142775-13
Physical Education and Sport Pedagogy
2021. Artikel.
https://doi.org/10.1080/17408989.2020.1834525
2020
Qualitative Health Research
2020. Artikel.
https://doi.org/10.1177/1049732320907585
2019
Scandinavian Sport Studies Forum
2019. Artikel.
Sport, Education and Society
2019. Artikel. https://doi.org/10.1080/13573322.2017.1346600
2018
2017
2016
2014
Avslutade projekt
Inkludering och digitala verktyg i skolämnet Idrott och hälsa
Elever med NPF-diagnoser (exempelvis autism eller ADHD) har kognitiva funktionsskillnader, skillnader som inte alltid är synliga för ögat men som påverkar elevers möjligheter i olika utbildningssituationer. Detta är något som är av särskilt intresse i skolämnet Idrott och hälsa. Trots att ämnet har stor inverkan på elevers lärande och möjligheter till fysisk aktivitet så är det många elever med NPF som inte deltar i undervisningen eller inte uppnår kursmålen i ämnet. Att det förhåller sig på det viset är särskilt olyckligt eftersom Idrott och hälsa är ett av de ämnen som kan stödja elevers hälsa ur ett livslångt perspektiv.
September 2016 - September 2020 Digital HEAlth Research (DHEAR)FUN – fysisk aktivitet för unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Barn och ungdomar rör sig allt mindre och idag når elever inte upp till de rekommenderade nivåerna av fysisk aktivitet som krävs för att uppnå och bibehålla en god hälsa. Det kan få konsekvenser för ungdomarna, både nu och senare i livet, när det gäller den fysiska och den psykiska hälsan. I projektet FUN, ska det tas fram digitala hjälpmedel som ska få elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) mer fysiskt aktiva.
April 2019 - Januari 2020 Digital HEAlth Research (DHEAR)