Undervisningsområde
Mia Berglund undervisar om Didaktiska strategier, Reflekterande handledning i omvårdnad (RHiO), Patientundervisning, Lärande som begrepp och företeelse, Handledning, Reflektion, Evidensbaserad omvårdnad, Omvårdnad då njurarna sviktar, Hälsa vid komplexa sjukdomstillstånd.
Förutom i sjuksköterskeprogrammet undervisar Mia i olika handledarutbildningar på grund- och avancerad nivå samt handleder examensarbeten på grund- och avancerad nivå.
Forskning
Mia Berglunds forskning handlar om hur människor lär sig leva med olika långvariga sjukdomar och hur detta lärande kan stödjas. Mia har utvecklat den didaktiska modellen Utmaningen – att ta rodret i livet med långvarig sjukdom. Modellen har implementerats och utvärderas i olika vårdkontext, så som dialysvård och gruppundervisning till personer med diabetes typ 2.
Modellen har också omsatts i metoden Reflekterande KRAFT-givande samtal till personer med långvariga hälsoproblem. I området studeras också huruvida digitala applikationer kan utgöra stöd i lärandet.
Mia Berglunds forskning handlar också om studenter, lärare och vårdpersonals lärande. Handledning och reflektion är två centrala begrepp i Mias forskning.
CV
Examina:
- Doktorsexamen Vårdvetenskap, 2011
- Filosofie magister Vårdpedagogik, 2002
- Sjuksköterskeexamen, 1985
Certifierad handledare i omvårdnad, 2006