
Patientutbildning är en planerad pedagogisk aktivitet där målet med utbildningen är att förbättra patientens hälsa. Vid diabetes typ 2 rekommenderas gruppundervisning. Innovativa projekt efterfrågas som sätter patientens lärande i fokus och där den pedagogiska idén är tydlig samt utvärderas på ett systematiskt sätt.
Fördjupat lärande hos patient
Målet är att undervisningen ska leda till att patienten når ett fördjupat lärande, ökad medvetenhet och ansvarstagande i sitt liv med långvarig sjukdom.
I syfte att förstärka effekterna av gruppundervisningen samt stödja vårdarna i att genomföra pedagogiska samtal är ett digitalt verktyg med spelteknologi som benämns egenKRAFT under utveckling. I projektet studeras även patienters och vårdares erfarenheter av digitala stöd.
Projektets frågeställningar
- Vilka effekter har den didaktiska modellen ”Utmaningen att ta rodret i sitt liv – lärande vid långvarig sjukdom” i gruppundervisning av personer med diabetes typ 2, avseende upplevelse av hälsa och välbefinnande, sömn och levnadsvanor samt hur personen ser på sin diabetessjukdom och hur lärandet påverkar diabetesrelaterade problemområden.
- Hur resonerar personer som tackar Nej-till gruppundervisning vid diabetes typ 2?
- Hur tillämpas och förstås de olika reflektionsverktygen som används i gruppundervisningen?
- På vilket sätt kan digitala verktyg utgöra stöd för personens lärande i att leva med diabetes samt genomföra förändringar i diabetesrelaterade levnadsvanor?
Bokkapitel:
Berglund, M., Andersson, S. & Kjellsdotter, A. (2017). Att drabbas av långvarig sjukdom i (Dahlberg och Ekman, 2017). Vägen till patientens värld och personcentrerad vård. Liber.
Berglund, M. (2020). Att stödja reflektion som främjar lärande, läkning och ansvarstagande vid långvarig sjukdom i Dahlberg, K. (2020). Läkande samtal. Liber ISBN 9789147128440
Publikationer
Kjellsdotter, A., Berglund, M., Jebens, E., Kvick, J. & Andersson, A., (2020). Take charge of life - learning by/with long-term illness” in group education of people with type 2 diabetes in primary care – A lifeworld phenomenological study. International Journal of Qualitative Studies On Health And Well-Being. 15:1, 1726856, DOI: 10.1080/17482631.2020.1726856
Andersson, S., Berglund, M., Westman, C. & Kjellsdotter, A. (2019). Experiences of specially trained personnel of group education for patients with type 2 diabetes – a lifeworld approach" Nursing Open. 6(2), 635-641. DOI: 10.1002/nop2.248
Svanström, R., Rosen, H., Andersson, S., & Berglund, M. (2016). Moving from theory to practice:
Experience of implementing a learning supporting model designed to increase patient involvement and autonomy in care. BMC Research Notes. 9:361. DOI 10.1186/s13104-016-2165-5
Andersson, S., Ek, K., Rosen, H., Svanström, R. & Berglund, M. (2015). Nurses' experiences of supporting patients' learning with the didactic model "The challenge to take charge of life with long-term illness" — an implementation study. Journal of Clinical Nursing. 24:23-24, 3406-3416. Doi: 101111/jocn.12960
Berglund, M. (2014). Learning turning points in life with long-term illness – visualised with the help of the life-world philosophy. International Journal Qualitative Studies on Health Well-being, 9: p. 22842. http://www.ijqhw.net/index.php/qhw/article/view/22842
Berglund, M. & Källerwald, S. (2012). The movement to a new understanding - a lifeworld based study about how people learn to live with long-term illness. Journal of Nursing and care, 1:25. http://www.omicsgroup.org/journals/2167-1168/2167-1168-1-125.php?aid=10706