
Patientutbildning är en planerad pedagogisk aktivitet där målet med utbildningen är att förbättra patientens hälsa. Vid diabetes typ 2 rekommenderas gruppundervisning. Innovativa projekt efterfrågas som sätter patientens lärande i fokus och där den pedagogiska idén är tydlig samt utvärderas på ett systematiskt sätt.
Fördjupat lärande hos patient
Målet är att undervisningen ska leda till att patienten når ett fördjupat lärande, ökad medvetenhet och ansvarstagande i sitt liv med långvarig sjukdom.
I syfte att förstärka effekterna av gruppundervisningen samt stödja vårdarna i att genomföra pedagogiska samtal är ett digitalt verktyg med spelteknologi som benämns egenKRAFT under utveckling. I projektet studeras även patienters och vårdares erfarenheter av digitala stöd.
Projektets frågeställningar
- Vilka effekter har den didaktiska modellen ”Utmaningen att ta rodret i sitt liv – lärande vid långvarig sjukdom” i gruppundervisning av personer med diabetes typ 2, avseende upplevelse av hälsa och välbefinnande, sömn och levnadsvanor samt hur personen ser på sin diabetessjukdom och hur lärandet påverkar diabetesrelaterade problemområden.
- Hur resonerar personer som tackar nej till gruppundervisning vid diabetes typ 2?
- Hur tillämpas och förstås de olika reflektionsverktygen som används i gruppundervisningen?
- På vilket sätt kan digitala verktyg utgöra stöd för personens lärande i att leva med diabetes samt genomföra förändringar i diabetesrelaterade levnadsvanor?
Bokkapitel:
Berglund, M., Andersson, S. & Kjellsdotter, A. (2017). Att drabbas av långvarig sjukdom i (Dahlberg och Ekman, 2017). Vägen till patientens värld och personcentrerad vård. Liber.
Berglund, M. (2020). Att stödja reflektion som främjar lärande, läkning och ansvarstagande vid långvarig sjukdom i Dahlberg, K. (2020). Läkande samtal. Liber ISBN 9789147128440
Publikationer
2020
International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being
2020. Artikel.
https://doi.org/10.1080/17482631.2020.1726856
2019
Nursing Open
2019. Artikel.
https://doi.org/10.1002/nop2.248
2016
BMC Research Notes
2016. Artikel.
https://doi.org/10.1186/s13104-016-2165-5
2015
Journal of Clinical Nursing
2015. Artikel. https://doi.org/10.1111/jocn.12960
2014
International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being
2014. Artikel.
https://doi.org/10.3402/qhw.v9.22842
2012
Journal of Nursing & Care
2012. Artikel.
https://doi.org/10.4172/2167-1168.1000125