Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Lars Vipsjö

      Lektor i medier, estetik och berättande
      Institutionen för informationsteknologi
      Rum PA310J

      Lars Vipsjö, FD i Konst- och bildvetenskap, lektor i Medier, estetik och berättande. Har sedan 2000 undervisat inom konst, design och medier, från gymnasie- till universitetsnivå. Undervisar för närvarande främst studenter vid Högskolans program för datorspelsutveckling och vid magisterprogrammet Digitalt berättande: spel och kulturarv.

      Nuvarande forskning behandlar dels kulturarvsförmedling genom spelteknologi och dels ett transmedialt berättande riktat till en yngre publik.

      Tillhör Forskargruppen Media, Technology and Culture
      Enheten för medier, estetik och berättande
      Mobil: 070-488 0446

      Projektledning

      Projektledare för två omgångar av den delregionala samverkans- och kunskapsplattformen Kulturarv och spelteknologi i Skaraborg (KASTiS), 2015-2018 och 2019-2021. KASTiS stöddes av Skaraborgs Kommunalförbunds Tillväxtutskott, kopplat till fokusområdet Kultur. Temat var "Höjd kunskapsnivå inom Skaraborgs näringsliv" och utvecklingsområdet "Upplevelsenäring". KASTiS syftade till att utveckla en "användning av spelteknologi inom kulturarvsförmedling, för kommuner, akademi och privat samt offentligt näringsliv" i Skaraborg.

      Under våren 2022 pågår, i samarbete med Dacapo Mariestad och Västergötlands Museum i Skara, en förstudie med stöd från Västra Götalandsregionens Kulturnämnd, om en Innovativt Digitalt Berättande-Hub, där kunskaperna från KASTiS tas till vara för att se om ett liknande sätt att arbeta kan permanentas inom regionen.

      Kursansvarig magisternivå

      • Vetenskapliga perspektiv på digitalt berättande och transmediering, 7,5 hp
      • Examensarbete i medier, estetik och berättande, 15 hp

      Publikationer och konferensbidrag

      • Vipsjö, Lars och Walkhed, Kristin (2022). Kiras och Luppes Bestiarium. Mjölkharar. Lidköping: Lokrantz förlag. ISBN (kommer)
      • Vipsjö, Lars och Bergsten, Kevin (2020, 2014). Tecknad karaktär [Elektronisk resurs]: anatomi, fysionomi och psykologi. Digital talbok (DAISY 2.02), text och ljud. Speltid: 6 tim., 45 min.; 115 s. ill. MTM (Myndigheten för tillgängliga medier)
      • Vipsjö, Lars och Carlsson, Lova (2018). Kiras och Luppes Bestiarium. Kajsa. Lidköping: Lokrantz förlag. ISBN 978-91-984278-9-9
      • Vipsjö, Lars och Lundin, Amanda (2018). Kiras och Luppes Bestiarium. Gäddfrun. Lidköping: Lokrantz förlag. ISBN 978-91-984278-8-2
      • "Creating Children's Books in the context of Pokémon Go, Museums and Cultural Heritage" (2017). Digital Humanities in the Nordic Countries 2nd Conference. March 14th-16th 2017 Gothenburg, Sweden. (Poster-presentation)
      • Vipsjö, Lars och Johansson, Therese (2016). Kiras och Luppes Bestiarium. Jättinnan. Lidköping: Lokrantz förlag. ISBN 978-91-98351323 (Children book)
      • Vipsjö, Lars och Hansson, Matilda (2016), Harmannen. Lidköping: Lokrantz förlag. ISBN 978-91-983513-0-9 (Comic book)
      • Arvas, Maina (2015). ”Lars Vipsjö om onda stereotyper”. Intervju under temat ”Detalj” i Tecknaren #5 2015, Stockholm: Föreningen Svenska Tecknare.
      • "Scarred and evil – A villain stereotype that does not inspire empathy when he loses" (2015) In Westin, J., Foka, A. and Chapman, A (eds) Challenge the past / diversify the future – proceedings March 19-21 2015 Gothenburg: University of Gothenburg. http://hdl.handle.net/2077/38407
      • Vipsjö, Lars (2005). Den digitala konstens aktörer – En studie av datorintegrering i svensk konstundervisning, Acta Universitatis Gothoburgensis, Gothenburg Studies in Art and Architecture, Intellecta Docusys AB, Göteborg. ISBN 91-7346-543-7

      Utbildning

      Program
      60 hp
      Avancerad nivå

      Forskning

      2023

      Kristofer Vaske, Lars Vipsjö, Niclas Loodus-Dristig

      2023. Rapport. Open Access

      Lars Vipsjö, Louise Persson

      2023. Annan publikationstyp.

      2022

      Lars Vipsjö

      2022. Bok.

      2021

      2020

      2019

      Anna Bergengren, Sofia Hultman, Lars Vipsjö

      2019. Bok. Open Access

      2018

      Lars Vipsjö

      2018. Bok.

      Lars Vipsjö

      2018. Bok.

      Avslutade projekt

      KASTiS gör vårt natur- och kulturarv mer levande digitalt

      I projektet KASTiS arbetas med seminarier och utveckling av demonstratorer för kunskapsspridning om hur digital spelteknologi på ett hållbart sätt kan användas till att stödja besöksmålsnäring och kulturarvsförmedling. Konceptet har varit framgångsrikt och efter en första period 2015-2018, blev det förnyat att pågå i ytterligare tre år, till och med 2021.

      Augusti 2015 - December 2021 Informationsteknologi

      KLUB – en transmedial demonstrator i Skaraborg

      KLUB är ett delprojekt och demonstrator inom KASTiS-projektet där de fiktiva karaktärerna Kira och Luppe i ett transmedialt berättande-format upplever äventyr på kulturarvsplatserna i Skaraborg. Berättandet bygger på immateriellt kulturarv, sägner, folktro och sagoväsen.

      Augusti 2015 - December 2021 Informationsteknologi

      OSAG – skapar konstverk i offentliga utomhusmiljöer

      Projektet Off Season Art Gardening pågick under tre år med syfte att bidra till och skapa konstverk i offentliga utomhusmiljöer i tre olika länder.

      Augusti 2018 - April 2021 Informationsteknologi

      KLUB – Pappersmaskinen

      Spelapplikationen Pappersmaskinen är en KLUB-demonstrator och ett co-designprojekt av spelutvecklarna Kristofer och Camilla Vaske, KASTiS projektledare och Linda Svensson på Vadsbo museum. I spelet levandegörs den gamla pappersmaskinen från Katrinefors pappersbruk som i dag finns på museet.

      Januari 2019 - December 2020 Informationsteknologi
      Publicerad: 2020-01-09
      Senast ändrad: 2020-01-09
      Sidansvarig: webmaster@his.se