Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Högskolan i Skövde, länk till startsida

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Tidigare Skövdestudenter bakom världssuccén Valheim

      Publicerad 25 mars 2021

      På Högskolan i Skövde är vi väldigt stolta över spelstudion Iron Gates enorma framgång med spelet Valheim. Flera av personerna bakom världssuccén har studerat vid våra dataspelsutbildningar. Så vi säger ett stort grattis till Iron Gate Studio, vars vikingainspirerade spel, gång på gång, passerar miljon efter miljon i antalet nedladdningar på Steam. Nu över sex miljoner sålda spel.

      Henrik Törnqvist, en av grundarna till Iron Gate Studio och spelet Valheim. Hur känns det?

      – Vi har nog inte riktigt tagit in det hela ännu, det känns ganska överväldigande just nu. Med så här många spelare blir det ganska stressigt att se till att alla är nöjda.

      Berätta lite om idén bakom spelet?

      – Mycket av inspirationen bakom Valheim kommer från klassiska äventyrsspel såsom The Elder Scrolls och Zelda. Vi ville skapa ett trevligt äventyr som man kan spela tillsammans med sina vänner.

      Varför tror ni att det har blivit så populärt?

      – Jag tror mycket har med vikinga-temat att göra, det är ju alltid populärt. Sen tror jag vi har hittat en bra nisch i survival-genren eftersom vårt spel är co-op-fokuserat, inte PvP (vilket känns som det vanligaste spelsättet inom genren). Vill ju gärna säga också att vi tagit den tid vi behövt för att utveckla spelet, det är inte påskyndat på något sätt.

      Över sex miljoner nedladdningar på Steam och då är Valheim bara släppt som early access, hur förväntar ni er att det ska gå när spelet släpps som "färdigt"?

      – Det tror jag man får sia i stjärnorna om just nu... En färdig release ligger ganska långt in i framtiden.

      Flera av er är tidigare studenter på Högskolan i Skövde. Vad studerade ni?

      – Jag och Richard Svensson började studera 2004, Dataspelsutveckling med inriktning mot design respektive programmering. Vår Community Manager Lisa Kolfjord är en något senare årgång och hon började plugga Dataspelsutveckling - animation på Högskolan i Skövde 2017.

      Ni är ett Skövdebaserat företag, hur kommer det sig att ni blev kvar i Skövde även efter studierna?

      – Både jag och Richard startade olika företag med vänner vi fått på Högskolan. Via inkubatorn fick vi en bra start och på den vägen är det. Visst har det varit en ganska skumpig väg till och från med både framgångar och motgångar, men på något sätt har vi lyckats hålla oss kvar.

      Vad betyder orden?

      Co-op: (Cooperative game) två eller flera spelare spelar tillsammans, mot gemensamt mål.
      PvP: (Player versus player.) Två eller flera spelare tävlar mot varandra för att vinna.

      Publicerad: 2021-03-25
      Senast ändrad: 2021-03-25
      Sidansvarig: webmaster@his.se