Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Högskolan i Skövde, länk till startsida

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Speldesignern Karoline jobbar på Island – men allt började i Skövde

      Publicerad 16 februari 2022

      Karoline Forsberg växte upp i Stockholm. Men studierna i dataspelsutveckling tog henne till Skövde, och sedan ut i världen. Hon har jobbat i USA, Sverige, England och på Island, där hon just nu arbetar med spelet Eve Online. Hade rätt jobb och möjlighet uppenbarat sig hade hon kunnat tänka sig att flytta tillbaka till Skövde, om bara sambon ville följa med.

      Karoline Forsberg flyttade till Skövde från hemstaden Stockholm för att studera spelutveckling på Högskolan i Skövde. Hon visste inte riktigt vad det innebar att läsa Dataspelsutveckling – design, men var säker på att hon ville jobba med spel, så hon chansade.

      – Jag tänkte att om jag skulle inse att jag inte tyckte om att jobba med spel, hade jag i alla fall fått en grundutbildning i datavetenskap. Vissa som vill jobba med spel väljer yrkeshögskolor, men jag kände att det här ger mig fler möjligheter.

      Varför valde du just design-inriktningen?

      – Jag har alltid gillat spel och skapat mina egna brädspel. När jag var liten och inte kunde läsa regelböcker hittade jag på egna regler. När jag blev äldre brukade en kompis och jag modifiera befintliga spel, typ schack, så att det gick snabbare att spela. Jag har alltid varit fascinerad av spel och tänkte det skulle vara roligt att skapa den typen av medium. 

      Karoline tyckte att första året på utbildningen var ganska svårt. Kurserna innehöll många olika saker och det fanns en del trösklar att ta sig över. Men det var också nu hon började förstå mer vad spelutveckling innebar.

      – Innan trodde jag att man kommer på en idé och så händer den bara. Jag hade inte tänkt så mycket processen att ta en idé till en produkt. Jag började se sambandet mellan design, programmering, grafik och ljud, och se hur mycket jobb det var. Jag förstod att det var en extrem ansträngning att göra spel, och att alla olika roller behövs.

      Vad var mest spännande med utbildningen?

      – Det ingick lite psykologi, och vi tittade också på UX (user experience, användarupplevelse). Vi fick fundera på vem som är slutanvändare och hur du ska göra för att få slutanvändaren att fastna för det du skapar. Det var superspännande. Jag tyckte också att spelprojektkurserna var väldigt lärorika. Att få prova att göra ett riktigt spel, där vi fick använda den kunskap vi hade lärt oss. Det mesta var roligt och spännande, även om det var svårt.

      Hur fungerade det att plugga i Skövde?

      – Skövde är en supermysig studentstad och jag älskade att plugga i Skövde! Allt var så nära. Du behöver ingen bil, du klarar dig genom att gå överallt. Jag skaffade en cykel efter ett tag men det var mer en lyxgrej. Det var också enkelt att umgås med vännerna jag skaffade i Skövde. Vi behövde inte planera så mycket, vilket var en stor skillnad från Stockholm. Det fanns också alltid folk i Högskolans lokaler, så man visste att det alltid fanns någon där att hänga med. Det var ett så aktivt studentliv och det finns så många tillfällen att lära känna folk. Det blir nog bättre sammanhållning i en mindre stad. Jag har bara positiva upplevelser och kan verkligen rekommendera folk att söka till Skövde.

      Efter examen fick Karoline praktikplats på ett mobilspelsföretag i Kalifornien. Praktiken var obetald men hon såg det som en chans att lära sig mer om branschen. När hon sedan vände blicken mot Sverige igen började hon jobba som it-tekniker på Ericsson, ett jobb hon fick tack vare sin examen i datavetenskap. Efter en tid bytte hon jobb, till game designer på Pixel Tales, som 2015 blev Star Stable Entertainment. Där blev hon sedan lead designer och stannade i fem år innan hon kände att hon ville prova något nytt. Hon flyttade till England och började jobba på studion nDreams, med VR-spelet Fracked.

      I dag är hon senior game designer på företaget CCP i Reykjavik på Island. Där jobbar hon med att skapa content och gameplay till Eve Online, ett av världens största MMORPG*. Men hon jobbar inte bara med det, hon spelar det också.

      – Jag spelar för att förstå spelarna. När du arbetar som designer måste du förstå spelet och kundkretsen. Det är ett extremt spännande spel att jobba på. Det finns så mycket djup.

      Vad har du med dig från utbildningen?

      – Det är nog mer än jag tror. Nu var det ett tag sedan jag pluggade och jag har lärt mig så mycket under min tid i branschen. Men en sak som jag tycker var bra är att jag fick se så många olika sidor av spelutveckling. Vi fick ett helhetsperspektiv. Jag kände också att Högskolan gav mig verktygen för att utveckla spel – sen var det upp till mig vad jag gjorde med dem. Högskolan sitter inte och ser till att du använder verktygen – det är upp till dig att skapa din portfolio åt den riktning du själv vill. Det är väl det som är skillnaden på en yrkesutbildning och en akademisk utbildning. Och jag tyckte att det var bra.

      Vad skulle du säga till någon som funderar på att läsa Dataspelsutveckling – design?

      – Go for it! Vill du jobba med spel och känner att det är design som passar dig, då ska du satsa. Jag tycker det är ett väldigt roligt jobb och en spännande bransch att vara i. Dessutom växer spelbranschen mycket och vi är i behov av fler kunniga människor.

      Och även om Karoline gärna skulle bli Skövdebo igen om rätt jobb dyker upp, så är inte sambon från Dalarna redo för att bli västgöte – än.

      – Flytta tillbaka? Absolut! Det är nog min sambo som inte vill. Han är från Dalarna och flyttar nog hellre ditåt om vi flyttar hem till Sverige. Men jag själv hade inte haft något emot det om det fanns rätt jobb och rätt möjlighet.

      Läs mer om Dataspelsutveckling - design

      Relaterade nyheter

      Dataspel-alumnen Karoline vann spelpris
      Karoline Forsberg – huvudtalare på DONNA DAY och finalist i Women in Games Award

      *MMORPG – “Massively Multiplayer Online Role-Playing Game”. En typ av spel som kombinerar rollspel med onlinespel, där tusentals spelare kan vara inne och spela samtidigt. Ett utmärkande drag för MMORPG är att spelvärlden fortsätter att existera även efter att en spelare loggat ut, och förändringar som andra spelare gör, sker oavsett om du är inloggad eller inte.

      Publicerad: 2022-02-16
      Senast ändrad: 2022-02-16
      Sidansvarig: webmaster@his.se