Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Texten är äldre än sex månader.

      Flexibilitet och uppfinningsrikedom var avgörande

      Publicerad 3 mars 2021

      Ett år efter den stora omställningen till distansundervisning ser Högskolan i Skövde tillbaka på en omtumlande tid. Rektor Lars Niklasson konstaterar att studenter och medarbetare har visat stor flexibilitet och uppfinningsrikedom. Det har gjort att utbildningarna har kunnat hållas igång trots pandemin.

      Beskedet kom på en presskonferens den 17 mars 2020. Regeringen uppmanade landets universitet och högskolor att ställa om till distansundervisning för att bromsa spridningen av coronaviruset. Två dagar senare låg Högskolan i Skövdes campus i princip öde. Den stora omställningen till distansundervisning hade ägt rum.

      – Vi har under många år haft huvudfokus på att ge programutbildningar på campus. Därför blev omställningen större för oss än för de högskolor som redan hade väldigt mycket utbildning på distans. Men vi klarade av situationen eftersom studenter och medarbetare var flexibla, uppfinningsrika och hittade nya arbetssätt, säger Högskolans rektor Lars Niklasson.

      Påverkar studenterna och medarbetarna

      Hittills har Högskolan i Skövde inte kunna se att studenterna har tagit färre poäng på grund av den påtvingade distansundervisningen. Men Högskolans rektor vet att situationen ändå påverkar hur studenterna presterar och mår.

      – En del studenter mår dåligt av situationen och deras studiemotivation går ned. Regeringen har gett oss extra resurser till vår studenthälsa för att ge olika former av stöd och vi försöker använda de resurserna på ett bra sätt, säger Lars Niklasson.

      Högskolans medarbetare påverkas också av situationen. Att ställa om kurser som är tänkta att ges på campus till distansläge kräver mycket merarbete. Just nu arbetar 86 procent av Högskolans personal från hemmet och det är en situation som påverkar medarbetarna olika.

      – Vissa tycker det fungerar bra medan andra inte mår bra av påtvingat hemarbete. Som arbetsgivare får vi försöka hitta lösningar och ge det stöd vi kan, säger Lars Niklasson.

      Tre olika faser

      När Lars Niklasson ser tillbaka på året som gått delar han in det i tre olika faser. Fas ett var våren 2020 då den stora omställningen ägde rum. Fas två innebar en anpassad återgång till campus vid starten på höstterminen. Fas tre inträdde i slutet på oktober. När smittspridningen åter ökade fick Högskolan än en gång minimera mängden undervisning på campus. Nu är Högskolan i Skövde fortfarande i fas tre och försöker hantera situationen på bästa sätt.

      – Regeringen har varit tydlig och gjort klart för landets lärosäten att utbildningarna måste hållas igång. Hur och i vilken form detta ska ske beror på smittläget och varje högskolas förutsättningar, säger Lars Niklasson.

      Måste planera för hösten nu

      Högskolan i Skövdes rektor påpekar att det finns moment, till exempel vissa examinationer, som inte kan genomföras på distans. Schemaläggning av lokaler och lärare kräver också att Högskolan måste planera långsiktigt utan att veta om planeringen faktiskt kan sättas i verket.

      – Om vi vill undervisa på campus i någon form till hösten måste vi planera för det nu under våren. Sen får det bli ett senare beslut om vi kan använda campus enligt planen eller måste stanna kvar i det läge vi har nu. Vi vet nu att det är lättare att planera för campusundervisning och gå till ett distansläge än att göra den omvända resan. Den kunskapen behöver vi använda klokt sätt, avslutar Lars Niklasson.

      Publicerad: 2021-03-03
      Senast ändrad: 2021-03-03
      Sidansvarig: webmaster@his.se