Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Högskolan i Skövde, länk till startsida

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Utbildningen i Skövde öppnade forskarvärlden för Adam

      Publicerad 22 februari 2022

      När Adam Enmalm gick på gymnasiet upplevde han att sambandet mellan biologi och psykologi saknades. Det väckte hans intresse för kognitiv neurovetenskap som integrerar båda ämnena. Efter studenten ledde intresset honom till studier på Högskolan i Skövde och nu arbetar han som forskningsassistent på Linköpings universitet.

      Efter gymnasiestudierna var det självklart för Adam Enmalm att studera vidare med en gång och han visste att ämnet han ville läsa var kognitiv neurovetenskap.

      – Jag tittade runt på olika utbildningar, men upptäckte att kandidatprogrammet Kognitiv neurovetenskap – tillämpad positiv psykologi vid Högskolan i Skövde var den enda utbildningen i Sverige som redan på grundnivå tydligt knöt ihop de olika ämnena, säger han.

      Hösten 2017 gick flyttlasset gick från föräldrahemmet i Kumla till en egen lägenhet nära Högskolan.

      – Jag stortrivdes på Högskolan och i Skövde. I Skövde finns nästan allt och det är en skön småstadskänsla.

      Den treåriga utbildningen är tvärvetenskaplig och har ett stort fokus på studier om hjärnan och individers välbefinnande. Adam konstaterar att utbildningen är bred och att den ger en bra grund för många olika framtida yrkesval, även om Adam tidigt visste vad han ville fortsätta med.

      – En del i klassen ville jobba med coachning, verksamhetsutveckling eller utveckling av appar, och så var det vi nördar som visste att vi ville vidare mot forskning. Stor del av utbildningen går att forma själv. För mig var det ett enkelt val att läsa vidare efter kandidatutbildningen och jag fick med mig mycket om ämnet till magisterutbildningen.

      Läste vidare efter tre år

      Adam tycker att magisterutbildningen Kognitiv neurovetenskap – medvetandet och hjärnan var den allra bästa delen av studierna på Högskolan i Skövde.

      – Vi var aldrig mer än åtta, nio studenter i gruppen och det blir en helt annan dynamik än vid en föreläsning för 100–150 personer. Det är verkligen jättebra för den som vill ha en dialog och gå djupare. Upplägget på utbildningen reflekterar mycket hur jag har det idag.

      Under magisterutbildningen ägnas en termin helt åt ett examensarbete.

      – Det ger stort spelrum att gräva inom det man är mest intresserad av. Lärarna var väldigt stöttande och uppmuntrade oss att ta de möjligheter som dök upp, exempelvis praktikmöjligheter också. Jag gjorde mitt examensarbete där jag jobbar idag. I mitt exjobb undersökte jag hur det visuella perspektivet påverkar upplevelsen av egengenerad beröring.

      Samtida forskning under pandemin

      Covid-19-pandemin har också bidragit till större fokus på studier och forskning om hur människan upptäcker och påverkas av beröring, eller avsaknad av den.

      – Sverige har varit förhållandevis öppet under pandemin, men med rekommendationer om att hålla avstånd och många har inte kunnat träffa sina barn och barnbarn. Att inte kunna få någon beröring under veckor, eller månader tär på den psykiska hälsan. Det var en av faktorerna till mitt exjobb och det här är verkligen samtida forskning.

      Många kollegor från Skövde

      Nu ingår Adam i två forskarlag vid institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper vid Linköpings universitet. Båda forskargrupperna har fokus på olika studier som undersöker bland annat beröring, känsel, hur vi skiljer mellan oss själva och andra samt även olika former av smärtsignalering. I forskargrupperna finns en bred kompetens av psykologer, läkare och neurovetare, men även ingenjörer och fysiker.

      – Jag trivs väldigt bra i forskarvärlden. Dels att få vara med om att driva forskningen framåt, dels att se hur den förändras. Det vi läste inom grundläggande neurovetenskap var en sak 2017, två år senare kom ny forskning med nya rön. Det här är ett ämne som förändras hela tiden och det drivs framåt. Det är spännande att få vara med och uppdatera forskningen. Det är en tanke jag gillar.

      I korridorerna på Linköpings universitetssjukhus, där forskargrupperna har sina arbetsplatser, finns flera tidigare Skövdestudenter.

      –Jag har aldrig hört någon säga något negativt om Högskolan i Skövde, utan folk har snarare blivit positivt överraskade att Skövde har utbildningar i kognitiv neurovetenskap. Högskolan i Skövde är liten och nischad, i mitt fall inom neurovetenskap. Det är ingen slump att jag har många kollegor på Linköpings universitet som pluggat i Skövde de senaste åren. Magistern är forskningsinriktad och väldigt bra förberedelse för det jag gör nu.

      Läs mer om kandidatprogrammet Kognitiv neurovetenskap – tillämpad positiv psykologi
      Läs mer om magisterprogrammet Kognitiv neurovetenskap – medvetandet och hjärnan

      Publicerad: 2022-02-22
      Senast ändrad: 2022-02-22
      Sidansvarig: webmaster@his.se