Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Högskolan i Skövde, länk till startsida

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Unik kurs lär distriktssköterskestudenter se helheten hos patienter

      Publicerad 3 februari 2022

      Distriktssköterskeutbildningen på Högskolan i Skövde innehåller den unika kursen Undersökningsmetodik och hälsobedömning. Studenten Henrik Bergström och en klasskamrat undersöker varandra under rollspel av olika vårdförlopp. På det viset ska de lära sig att tänka på helheten i en undersökning. – Vi lär oss av varandra, och det är väldigt positivt.

      Det bubblas och pratas i salarna på Kliniskt träningscentrum (KTC), som är uppbyggt för att likna en riktig vårdmiljö, på Högskolan i Skövde. Distriktssköterskestudenterna har just påbörjat sin andra termin och är i full färd med att undersöka varandra inom kursen Undersökningsmetodik och hälsobedömning – en kurs som endast ges på Distriktssköterskeutbildningen i Skövde.

      Kursens syfte är att låta studenterna utveckla kunskaper inom undersökningsmetodik och systematiska hälsobedömningar av vanligt förekommande tillstånd och hälsoproblem utifrån distriktssköterskans profession. Under kursen utvecklar studenterna förmåga att systematiskt kunna värdera, bedöma, åtgärda och utvärdera patienters hälsosituation och vårdbehov.

      Rollspel av olika vårdförlopp

      Studenten Henrik Bergström har just undersökt en klasskompis. Tillsammans har de övat på neurologisk undersökning och undersökning av rörelseapparaten. Henrik har lyssnat på lungor, känt på leder och tittat i örat på sin skådespelande patient.

      – Vi har fått öva på kliniska fall, där vi arbetar i par. En av oss spelar patient, den andra spelar distriktssköterska och i rollspel övar vi på olika vårdförlopp med undersökningar. Jag ställer frågor till min klasskamrat för att genom en strukturerad anamnes få en berikad bild av patienten framför mig. Sedan får jag göra de mer praktiska övningarna i undersökningsmetodiken. Det handlar om att kunna tänka helheten.

      Hur känns det att öva på en klasskompis?

      – Det känns jättebra. Det är bra att det är på en klasskompis, för det minskar känslan av att det skulle vara konstigt eller främmande. Det är en bekant person och vi förstår varandras utmaningar, så vi kan hjälpa varandra genom att leda in varandra på rätt tankespår. Vi lär oss av varandra, och det är väldigt positivt.

      Vilket moment i kursen har varit mest spännande?

      – Det beror nog på vem du frågar – alla har så olika intresseområden. Mina intresseområden kommer mycket från min bakgrund. Jag har varit inom Försvarsmakten och arbetat som stridssjukvårdare, jag har jobbat inom njurmedicin med dialyspatienter och jag har jobbat inom strokemedicin. Men det jag fastnar mest för är den neurologiska undersökningen. Enkelt förklarat går det ut på att man undersöker hjärnan och nervbanornas funktioner i kroppen för att se om något är skadat eller påverkat.

      Innan Henrik påbörjade sin utbildning till specialistsjuksköterska arbetade han på Skaraborgs Sjukhus, och en period inom hemsjukvården.

      Pressbild på Henrik Bergström

      Varför ville du läsa vidare till distriktssköterska?

      – Jag fick känslan att jag ville bredda min kunskap ganska tidigt i min grundutbildning. Jag ville inte ha bara en specialitet utan flera. Jag vill veta väldigt mycket om allt. Som distriktssköterska kan du kalla dig generalist. Jag har förståelse kring undersökning, kring barn i de yngsta åldrarna, och jag har förståelse kring äldre och palliativ vård. Det gör att jag får en bred kunskapsbas och jag värdesätter mig själv när jag kan göra så mycket mer. Sedan är det kul att studera!

      Henrik kommer vara färdigutbildad distriktssköterska i november 2022 och har funderingar på att doktorera inom omvårdnad.

      – Men jag vet inte hur det blir, eftersom Högskolan i Skövde inte har en etablerad forskarutbildning inom omvårdnad – än. Den är under arbete. Men det är ett av mina mål. Eller så kanske jag börjar jobba på Skaraborgs Sjukhus igen eller går tillbaka till Försvarsmakten.

      Vad med ser du mest fram emot med att jobba som distriktssköterska?

      – Att man som distriktssköterska får möta så många olika människor. Jobbar man på en hjärtavdelning träffar man endast de hjärtsjuka patienterna, jobbar man inom geriatrik träffar man de äldre, multisjuka. Men som distriktssköterska har jag kompetensen att jobba med såväl nyfödda på BVC till barn i skolåldern. Jag kan också arbeta på vårdcentral där det finns en väldigt bred patientgrupp – allt från tonåringar upp till de allra äldsta. Jag har även kunskaper som jag kan ta med mig in i olika specialistområden. Ett exempel är hemsjukvård med patienter som vårdas i hemmet, men som kräver särskild specialistkompetens. Jag kan nå ut till så många fler med min kunskap.

      Läs mer om Specialistsjuksköterskeprogram - Distriktssköterska

      Publicerad: 2022-02-03
      Senast ändrad: 2022-02-03
      Sidansvarig: webmaster@his.se