Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Texten är äldre än sex månader.

      Dataspelsstudenter ger interaktiv föreställning på Konstmuseet

      Publicerad 31 maj 2022

      På Högskolan i Skövde finns omkring 600 dataspelsstudenter som läser olika inriktningar. De senaste veckorna har ett 20-tal förstaårsstudenter som läser Game Writing lämnat datorerna och i stället jobbat med en föreställning. På torsdag, 2 juni, är allmänheten välkommen till Konstmuseet i Skövde för att ta del av studenternas interaktiva föreställning. – Det är ett mysterium där besökarna kan vara med att lösa gåtan, säger Louise Persson, programansvarig för Game Writing.

      En berättelse som fängslar är viktigt i alla medier, såväl spel som böcker och tv-produktioner. Och i teaterföreställningar. När vårterminen närmar sig sitt slut har Game Writing-studenterna och även några internationella studenter haft den praktiska kursen Interactive Performance and Games (Interaktiv performancekonst och spel) och skapat en föreställning. De har jobbat från idé till handling och agerar nu själva i det levande rollspelet, ett lajv.

      – Vi fick uppgifter att utgå ifrån och sen har vi jobbat fram olika idéer i klassen som ledde fram till föreställningen. En del hade lajvat förut, andra hade aldrig gjort det, berättar studenten Sofia Lundgren.

      Fler använder spel inom kultursektorn

      Programmet Dataspelsutveckling – Game Writing fick för några år sedan en delvis en ny struktur för att ytterligare stärka studenternas kunskaper inför arbetslivet. Närheten till teater, interaktiva föreställningar och att studenterna ska skapa för än mer aktiva deltagare fick större fokus.

      – Vi ser att allt fler inom kultursektorn använder sig av spel, speltekniker och sådana strukturer i sitt arbete. Samarbetet mellan dataspelsindustrin, teatrar, museer och film har ökat de senaste åren och vi vill ge studenterna de här viktiga verktygen med att arbeta med interaktiva föreställningar. Vi vill att de ska ha med sig den kunskapen i sin verktygslåda när de kommer ut i arbetslivet, förklarar Louise Persson och konstaterar att det ger studenterna större möjligheter och en ökad bredd på arbetsmarknaden.

      Rebecca Rouse, lektor i medier, estetik och berättande och utbildad teaterregissör i USA håller i terminens sista kurs med den interaktiva föreställningen.

      – Vi ser allt fler nya former av medietekniker i teatrar och på scener.

      Rebecca har forskat om storytelling och studerat nya former av medier och teknologier inom teaterverksamhet som studenterna nu får del av i den här kursen.

      Föreställning med oklart slut

      Vad som händer under lajvet är givetvis inte klart innan, eftersom mycket handlar om improvisation. Det är lite som ett spel, hur du agerar i spelet påverkar slutresultatet. Som publik kan du välja att delta i föreställningen eller titta på.

      – Man kan jämföra den här föreställningen med en fotbollsmatch, man vet inte innan hur matchen ska sluta förrän den är över, och det är samma här med föreställningen, konstaterar Rebecca.

      När: Torsdag 2 juni, kl. 16:00-18:00
      Var: Skövde konstmuseum, Kulturhuset
      Medverkande:
      Förstaårsstudenter som läser programmet Dataspelsutveckling – Game Writing och några internationella studenter som läser kursen Interactive Performance and Games.
      Om utbildningen: Dataspelsutveckling – Game Writing är ett unikt program och det finns bara några få liknande utbildningar i världen. Programmet blandar det teoretiska med det praktiska och försöker svara på frågan om vad det innebär att skriva bra spelberättelser och lyfter en blandning av traditionellt författande och interaktivt skrivande.

      Kontakt

      Adjunkt i medier, estetik och berättande

      Bitr. professor i medier, estetik och berättande

      Publicerad: 2022-05-31
      Senast ändrad: 2022-05-31
      Sidansvarig: webmaster@his.se