Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Texten är äldre än sex månader.

      Jubilerande kulturarvsseminarium fokuserar på digitalt tidsresande

      Publicerad 4 oktober 2021

      Den 7 och 8 oktober är det dags för årets Kulturarvsseminarium vid Högskolan i Skövde. Evenemanget, som vänder sig till studenter, forskare, kulturarvsaktörer och spelutvecklare, firar i år tio år. Årets tema är ”Kulturarvsförmedling som digitalt tidsresande”.

      Kulturarvsseminariet har hållits vid Högskolan i Skövde en gång om året sedan 2011. För tionde året i rad välkomnas nu studenter, forskare, kulturarvsaktörer och medie- och spelutvecklare med intresse för kultur- och besöksnäring till seminariet. Under dagarna kommer olika kulturarvsprojekt som genomförts runt om i landet att presenteras. Lars Vipsjö, lektor i medier, estetik och berättande, har varit projektledare sedan start.

      – Seminarierna är ett sätt att träffas och sprida kunskap om hur digital spelteknologi på ett hållbart sätt kan användas till att stödja besöksmålsnäring och kulturarvsförmedling. Genom åren har det skapats kontakter som lett fram till nya samverkansprojekt, både inom och utom regionen, säger han.

      Besökare blir medskapare i historien

      Årets tema är ”Kulturarvsförmedling som digitalt tidsresande”. Temat är utvalt för att många projekt inom kulturhistorieområdet idag utnyttjar möjligheten att låta besökare och användare själva delta och agera i berättandet.

      – De blir på sätt och vis medskapare i det som förmedlas. Även om det givetvis inte är att jämföra med ett riktigt återbesök i historien, finns det ändå möjligheter till engagemang och inlevelse genom den digitala interaktiva tekniken. Sedan går det alltid att diskutera hur historiskt korrekt det som berättas blir, säger Lars Vipsjö.

      En av presentatörerna är Niclas Loodus Dristig, projektutvecklare på Västergötlands museum i Skara. Han ska ge sin bild av utvecklingen av Fornbyäventyret, ett digitalt berättande som utvecklats för friluftsmuseet Fornbyn, i samband med dess 100-årsjubileum i år.

      Andra talare är exempelvis Jonathan Westin, forskare från Centrum för Digital Humaniora vid Göteborgs universitet. Han kommer att tala om arbetet med den digitala rekonstruktionen av Ivar Arosenius hem och användandet av interaktivt berättande där. Under fredagen kommer Katarina Tideström och David Anthin, från storytellingföretaget Kistone, som bland annat arbetar med att utveckla nya utställningar för museer.

      Det är 10-årsjubileum i år, kommer det uppmärksammas?

      – Egentligen kör vi nog bara på, men kanske blir det någon reflektion kring utvecklingen i samband med föredragen.

      Förra årets Kulturarvsseminarium hölls helt via Zoom. I år hoppas Lars Vipsjö att deltagarna ska få träffas på plats.

      – Seminariet ger en möjlighet att träffas och att nätverka. Pauserna och samtalen över lunchen är av nästan lika stor betydelse som presentationerna.

      Kontakt

      Lektor i medier, estetik och berättande

      Publicerad: 2021-10-04
      Senast ändrad: 2021-10-04
      Sidansvarig: webmaster@his.se