Folkhälsostrategen Lena Björk fastnade för kursen Grunder i positiv psykologi och välbefinnande på Högskolan i Skövde. Kontakten med Högskolan ledde till att hennes arbetsgivare fick vetskap om utbildningen som sedan blev en uppdragsutbildning till flera kommuner. – Kursupplägget var jättebra och vi fick konkreta verktyg med oss, säger Lena Björk.
Högskolan i Skövde erbjuder flera olika uppdragsutbildningar inom olika områden, allt från psykologi till informationssäkerhet och elektriska motorer. Lena Björk har arbetat med folkhälsa i många år och såg behovet av att i större utsträckning arbeta främjande för att stärka och stödja psykisk hälsa. Hon letade efter en kurs för att utveckla sin kompetens inom området.
– Vi har ett hälsofrämjande uppdrag och jag har sökt på olika metoder och arbetssätt för att arbeta mer proaktivt och framför allt med fokus på hur man kan skapa välbefinnande. Det är en utmaning att få förståelse för vad psykisk hälsa och välbefinnande handlar om och få konkreta verktyg för vad man kan göra för att stärka den, istället blir det lätt fokus på att förhindra saker som redan hänt.
Hon fastnade för Högskolans olika kurser inom kognitiv neurovetenskap och blev nyfiken på att veta mer. När 7,5 poängskursen Positiv psykologi och välbefinnande inte skulle ges under vårterminen 2023 kontaktade hon Högskolan och berättade även för sin arbetsgivare Åmåls kommun om utbildningen.
– Det ledde till att vi hade ett förutsättningslöst möte, diskuterade hur kursens upplägg skulle kunna se ut om vi gav den som en uppdragsutbildning. Vi bollade underlag, omarbetade upplägget och kom överens om innehåll. Samtidigt var det en parallell process i Åmåls kommun och även flera andra kommuner i Dalsland hakade på, berättar Monica Bergman, adjunkt i kognitiv neurovetenskap på Högskolan i Skövde och samordnare för uppdragsutbildningar på Institutionen för biovetenskap.
Önskemål om kursupplägg
Kommunerna önskade ett tydligt kursupplägg och att utbildningen skräddarsyddes enligt önskemålen.
– Kursen skulle ges på distans, pågå under en längre period för att deltagarna skulle kunna gå den parallellt med sitt arbete. Kursen gick under vårterminen 2023 och var uppbyggd i fem olika moduler, förklarar Rebecca Linder, adjunkt i kognitiv neurovetenskap på Högskolan i Skövde.
Kursen startade i januari och en gång i månaden var det interaktiva seminarier på Zoom. De varvades med inspelade föreläsningar, quiz och inlämningsuppgifter.
Lena Björk konstaterar att det var ett bra och tydligt upplägg. Något som också framkom i utvärderingen.
– Seminarierna hölls på arbetstid och visst var det kämpigt för en del emellanåt, men det är ett fantastiskt sätt för en organisation att fylla på sin kompetens.
Bra verktyg för arbetsplatsen
Kursen byggde på olika moment – bland annat vad, varför och hur vi kan påverka vårt psykiska välbefinnande.
– Kursen gav en helhet och bra verktyg som kan tillämpas på arbetsplatsen, men också en personlig utveckling. Min kommun, Åmål, har vision om det goda livet med en trygg livskvalitet. Ska vi medarbetare må och fungera bra när vi möter våra kunder och brukare behövs verktyg för att klara av det. Alla vill må bra, men frågan är hur. Det pratas om ekonomiska och kvalitetsaspekter, men humanaspekten är viktigt. Den här kursen har helt klart påverkat vårt sätt att tänka och gläntat på ett område där jag vill skaffa mer kunskap, konstaterar Lena Björk.
Deltagarna erbjöds även att delta i en samtalsprocess, tillämpad positiv psykologi, och vara klienter åt programstudenter som läser Kognitiv neurovetenskap – tillämpad positiv psykologi.
– Det kursdeltagarna läste teoretiskt fick de möjlighet att även applicera praktiskt. För oss på Högskolan blev det bra att våra programstudenter fick klienter med viss kunskap inom området, förklarar Monica Bergman.
– För oss som kursdeltagare var det också en mycket uppskattat och givande att få möjlighet att delta i det, säger Lena Björk.
Lärorikt med annan målgrupp
De båda lärarna i kognitiv neurovetenskap poängterar också att det lärorikt för dem att undervisa olika målgrupper och att de möts av nya frågor och utmaningar när de undervisar redan yrkesverksamma.
– I seminariegrupperna blev det bra diskussioner om hur kunskapen kan översättas till verkliga livet och hur man kan jobba vidare med den. Stress är ett aktuellt ämne och sjukskrivningstalen för psykisk ohälsa är stora, så för oss är det oerhört lärorikt att ta del av kursdeltagarnas erfarenheter från deras arbetsroller. Vi ser att intresset för att arbeta hälsofrämjande är stort och att positiv psykologi är ett område som kan ge kunskap om just detta. Det har varit intressant att utbyta idéer om hur positiv psykologi kan förverkligas på olika arbetsplatser och i olika yrkesroller. Det blir en bra samverkan och vi har haft ett otroligt gott samarbete, säger Rebecca Linder.
Läs mer om Högskolans uppdragsutbildningar
Läs mer om programmet Kognitiv neurovetenskap – tillämpad positiv psykologi