Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Högskolan i Skövde, länk till startsida

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Tre spel nominerade till årets SAGA-pris

      Publicerad 10 oktober 2022

      Skövde Academic Game Award, SAGA, är Skövde kommuns pris till dataspelstalanger vid Högskolan i Skövde. I samband med årets Sweden Game Conference delas SAGA ut för tionde gången. Tre spel, skapade av Skövdestudenter, är nominerade och har chans att vinna 20 000 kronor. Vi har pratat med studenterna bakom Double Trouble at Bank Noir, Korpatorp: A Farmer’s Adventure och Somn.

      Double Trouble at Bank Noir

      I Double Trouble at Bank Noir spelar två spelare mot varandra, i en kupp. Spelarna planerar ett rån, samt försvar av en bank genom att placera karaktärer och utrustningskort. Man får anpassa planen utifrån korten som dras samt hur motspelaren bygger upp sin vision för stöten. Sedan utförs planen och kaoset kan börja. Banken skyddar pengarna med hjälp av alla tänkbara medel samtidigt som maffian kämpar för att få med sig så mycket pengar som möjligt. Trettiotalets maffiatema kryddat med jazzmusik och lustiga karaktärer skapar en känsla som gör spelet engagerande och trevligt.

      Teamet bakom spelet kallar sig för The Chicago Typewriters.

      Hur känns det att vara nominerad till SAGA?
      – Otroligt roligt! Det kom verkligen som en glad överraskning. Dessutom har det gett oss motivation att jobba vidare på spelet. Vi ser fram emot både att få visa upp spelet under mässan på Sweden Game Conference och prisutdelningen på kvällen.

      Vad skulle det betyda för er om ni vann?
      – Det skulle givetvis vara fantastiskt trevligt! Nomineringen i sig indikerar att vi har skapat något som folk uppskattar ordentligt. Att vinna skulle uppmuntra vidareutveckling, och göra oss mycket stolta.

      Studenterna skapade Double Trouble at Bank Noir under vårterminen, i kursen Spelprojekt 2, och sedan dess har det inte hänt så mycket med spelet. Men, inför SAGA-nomineringen har de börjat göra en bättre tutorial.

      – Vi har också idéer som vi skulle vilja fortsätta med, exempelvis fler kartor, fler karaktärer och fler utrustningskort. Allt för att göra varje spelomgång ännu mer unik. Dessutom skulle en del mindre buggar behöva fixas.

      Se trailer för Double Trouble at Bank Noir på YouTube

      Testa och ladda ned spelet på The Chicago Typewriters itch.io-sida

      Korpatorp: A Farmer’s Adventure

      Korpatorp: A Farmer's Adventure utspelar sig i en magisk värld där alla djur är försvunna och monster tagit över i deras ställe. Spelaren får ta rollen som den ensamma bonden Mackan som bor på sina föräldrars gård. Gården var tidigare välskött, men har förfallit då Mackan har varit lat och inte tagit hand om den som han borde. Mackan inser att monstren inte är farliga, utan snälla på insidan trots sitt utseende. Det blir då Mackans uppgift att lära känna monstren och använda deras unika förmågor för att driva och återuppbygga familjegården.

      Gruppen bakom Korpatorp: A Farmer's Adventure heter Soda Mushroom Studios och de beskriver spelets stämning som lugn och mysig.

      – Det är ingen stress och spelaren får driva narrativet och utforskningen i sitt eget tempo. Spelmässigt liknar Korpatorp spelet Stardew Valley, då det var en tidig inspirationskälla för oss.

      Hur känns det att vara nominerad till SAGA?

      – Vi är förstås jätteglada över att ha blivit nominerade. Vi har haft en väldigt bra gruppdynamik där alla har trivts och arbetat hårt. Vi har verkligen haft kul när vi jobbade med projektet. Detta tror vi är anledningen till att vårt spel blev så bra som det blev.

      Vad skulle det betyda för er om ni vann?

      – Det vore en ära att få vinna och vi skulle se det som en belöning för det hårda arbete vi har lagt ner på projektet.

      Efter spelprojekt 2 fortsatte gruppen att arbeta med spelet, fram till att det visades upp på en spelmässa i Skövde i juni. Ett intresse att fortsätta arbeta tillsammans finns fortfarande inom gruppen.

      – Vi får se om vi kommer påbörja ett nytt projekt eller om vi kommer återbesöka Mackan i Korpatorp i framtiden.

      Testa, och ladda ned spelet på itch.io

      Se trailer för Korpatorp: A Farmer’s Adventure på YouTube

      Somn

      Somn är ett pussel-plattformsspel som handlar om flickan Sarah och hennes resa in i sitt undermedvetna. Inte ens döden väcker henne, och som spelare kommer du att lösa pussel och övervinna utmaningar genom att använda just detta faktum till din fördel. Somn utmanar befintliga spelkonventioner genom att göra spelarens död till en integrerad och användbar del av upplevelsen. Resultatet är ett fysikbaserat pussel-plattformsspel med massor av charm, mysterium och intriger. Spelet är en ny och engagerande variant av pussel-plattformsspel, vilket säkert kommer att väcka nyfikenheten hos den som är förtjust i genren.

      Spelets skapare kallar sig för Gamerdiff Studio. Det är slang från ett spel, där “diff” innebär att man är bättre än sin motståndare.

      – Eftersom vi alla älskar spel så tyckte vi att namnet passade oss.

      Hur känns det att vara nominerad till SAGA?

      – Vi är mycket stolta över att vara nominerade till SAGA. Vi känner själva att vårt spel träffar precis den nerven som en SAGA-vinnare borde träffa! Det känns kul att få ställa ut och visa spelet på Sweden Game Conference och vara med på prisutdelningen.

      Vad skulle det betyda för er om ni vann?

      – Det skulle kännas helt fantastiskt. Det skulle ge oss en chans att både visa vårt hårda arbete och dessutom få en stor utmärkelse till våra portfolios.    

      Se trailer för Somn på YouTube

      GamerDiff Studios kommer snart att släppa spelet på itch.io.

      Publicerad: 2022-10-10
      Senast ändrad: 2022-10-10
      Sidansvarig: webmaster@his.se