Dataspel har kommit att bli en av våra största och viktigaste kulturformer, som lockar både vuxna, ungdomar och barn. Men vad är spel egentligen för kulturyttring? Vad vet du om spel och spelkultur? Kan man lära sig något bra av spel och i så fall vad? Hur hänger spel ihop med sociala medier? Och vill du förstå mer om det som händer i den digitala världen? Svaren ges 21 september, vid höstens första populärvetenskapliga café på Högskolan i Skövde.
Marcus Toftedahl är spelforskare och utvecklare på Institutionen för informationsteknologi på Högskolan i Skövde. Hans huvudkompetenser ligger inom spelproduktion, spellokalisering och speldesign ur ett både praktiskt perspektiv och ett forskningsperspektiv. Som en del av sin forskning har Marcus gjort ett flertal studieresor till spelutvecklingsstudior i Asien och Skandinavien för att få en förståelse för nuvarande spelutvecklingsmetoder. Han disputerar i höst.
Högskolan i Skövde startade de första dataspelutbildningarna i Sverige för exakt 20 år sedan och Marcus var själv en av de första studenterna. Skövde är numera känt som en del av det svenska dataspelsundret mycket tack vare sina många och framgångsrika dataspelsföretag. Idag används dataspel inte bara för nöje, utan också för undervisning och kompetensutveckling
– En faktor som också bidrar till framgången är att det finns ett aktivt dataspelskluster i Skövde. Science Park Skövde, som ligger i direkt anslutning till Högskolan, startade för 15 år sedan en spelinkubator för före detta studenter, och tillsammans med Skövde kommun bildar vi Sweden Game Arena. Det är också grunden till spelundret i Skövde. Det verkar som vi ger våra studenter möjlighet att skapa något som är unikt men också spelprodukter som folk över hela världen vill konsumera.
Marcus Toftedahl kommer bland annat berätta vad forskningen säger om dataspel och vad som är myter.