Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Texten är äldre än sex månader.

      20 år av framgångsrik spelutbildning på Högskolan i Skövde

      Publicerad 25 maj 2023

      Programmen inom dataspelsutveckling lockar varje år tusentals sökande till Högskolan i Skövde och här finns norra Europas största och bredaste utbud av dataspelsutbildningar. Från Skövde kommer också flera av de senaste årens stora svenska spelsuccéer. Det är ingen slump att det har blivit så. I en ny film speglar Högskolan den 20-åriga framgångssagan.

      Klicka på play-symbolen för att starta filmen.

      Redan i slutet av 90-talet hade Högskolan i Skövde kursmoment med spel och idén började gro kring att skapa ett helt utbildningsprogram för dataspelsutveckling. När IT-bubblan sprack ett par år senare störtdök antalet ansökningar till de traditionella IT-programmen och det var dags att tänka om och tänka nytt. Högskolan slog samman datavetenskap med kreativa ämnen som multimedia och datorkonst, och de första spelutbildningarna såg dagens ljus 2002.

      – Alla var inte positiva. ”Såna här modeutbildningar har en kort livstid” sades det tidigt, berättar Henrik Engström, professor i informationsteknologi, och som var med från start 2002. 

      15 000 ansökningar på fem år

      Idag studerar 650 personer spelutveckling vid Högskolan i Skövde. Studenterna är fördelade på tolv utbildningar både på grundnivå och på avancerad nivå.

      – Antalet masterutbildningar inom spel ökar i Sverige, så där är vi inte så unika. Men vi är fortfarande väldigt unika i att vi har så många olika program på grundnivå. Det är svårt att imitera. De stora lärosätena är inte utformade på ett sätt som gör att de kan ha sådan bredd. Det blir lätt så att tekniska högskolor har tekniska utbildningar och så vidare. Ämnena möts aldrig, vilket vi har lyckats med, säger Henrik Engström.

      De senaste fem åren har utbildningarna fått 15 000 ansökningar, samtidigt som programstrukturen för grundutbildningarna har förändrats för att bättre passa spelindustrin och öka studenternas karriärmöjligheter efter examen.

      Driver den svenska spelbranschen framåt

      Det är inte för mycket sagt att påstå att dataspelsprogrammen på Högskolan i Skövde har drivit den svenska spelbranschen framåt. Sedan utbildningarna startade för tjugo år sedan har det i Skövde vuxit fram en helt ny industri som satt både staden och Sverige på spelkartan när det gäller globala försäljningssuccéer. Tidigare studenter från Högskolan jobbar idag över stora delar av världen. Spelindustrin i Skövde och Sverige genererar inte bara pengar, utan även arbetstillfällen.

      – För stadens del har dataspelsutbildningarna på Högskolan möjliggjort för en ny bransch att växa sig stark i Skövde. Den skapar dynamik och sätter Skövde i en internationell kontext. Utbildningarna föder det lokala dataspelsklustret med ny kompetens, vilket möjliggör branschens fina tillväxt. Dataspelsklustret och Högskolans utbildningar inom dataspelsutveckling bidrar till både Skövdes tillväxt och attraktivitet och är ett av våra starkaste spetsområden, säger Ramona Nilsson, näringslivschef i Skövde kommun.

      Film om 20 år av spelutveckling

      För att uppmärksamma 20-årsjubileet av dataspelsutbildningarna har Högskolan i Skövde producerat en film. Filmen är en historisk överblick över de två decennier som gått och berättar bland annat om utbildningarnas tillkomst och en tydlig pionjär-känsla. Fem tidigare studenter intervjuas om sin studietid, karriären efteråt, samt vad de gör idag. Filmen berättar också mer om nätverket DONNA, spelforskningens betydelse, och om ämnen där Högskolan, som en av mycket få aktörer i världen vågat satsa. Sen berörs också naturligtvis varför så många personer år efter år söker sig till Skövde för att plugga spelutveckling.

      – Vi kanske inte är bäst i världen på att undervisa och allt är inte perfekt. Men bara det att man kommer till en plats där så många är intresserade av spel och har så olika typer av bakgrund, det är häftigt. Och det gör det värt att komma hit, säger Henrik Engström i filmen.

      Medverkande i filmen

      Ulf Wilhelmsson, Högskolan i Skövde
      Henrik Engström, Högskolan i Skövde
      Jenny Brusk, Science Park Skövde
      Henrik Törnqvist, Iron Gate Studio
      Daniel Kaplan, Keepsake Games

      Peter Ilves, Stunlock Studios
      Karoline Forsberg, Ubisoft
      Moa Lenngren, Zcooly
      Marcus Toftedahl, Science Park Skövde
      Louise Persson, Högskolan i Skövde

      Läs mer om Högskolans utbildningar inom dataspelsutveckling
      Läs mer om Högskolans spelforskning, GAME Research Group

      Kontakt

      Avd. chef/Lektor i medier, estetik och berättande

      Professor i informationsteknologi

      Adjunkt i medier, estetik och berättande

      Bitr. professor i medier, estetik och berättande

      Publicerad: 2023-05-25
      Senast ändrad: 2023-05-25
      Sidansvarig: webmaster@his.se