Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Texten är äldre än sex månader.

      En redan bra miljö blir ännu bättre

      Publicerad 4 april 2022

      "Simuleringsrummet, DHEAR och en framtida forskarutbildning är delar av den helhet vi håller på att bygga." Prorektor Lena Mårtensson skriver i sin krönika om allt som händer runt högskolans hälso- och vårdutbildningar.

      Häromdagen hade jag den trevliga arbetsuppgiften att inviga Högskolan i Skövdes nya simuleringsrum med simuleringsdockan SimMan3G+ i centrum. På plats vid invigningen av rummet fanns många personer som på ena eller andra sättet är en viktig del av Högskolans hälso- och vårdutbildningar. Till exempel hade vi flera besökare från Skaraborgs sjukhus och från kommunerna i vårt närområde.

      En oändligt frågvis docka

      Att lära sig metoder och handgrepp genom simulering är inget nytt för hälso- och vårdutbildningar. Jag minns när jag år 1999 var på en vetenskaplig konferens i Manila. Där såg jag för första gången en docka tillverkad för att studenter skulle kunna träna olika moment som en barnmorska utför vid en förlossning. Året därpå blev Högskolan i Skövde först i Sverige med att få tillgång till en likadan docka på sin barnmorskeutbildning.

      Dockan vi fick år 2000 var ett avancerat undervisningshjälpmedel sett till den tidens förutsättningar. Det är dock ingenting i jämförelse med den simuleringsdocka som nu finns i simuleringsrummet i vårt G-hus. Den nya dockan kan prata, gråta, vara arg, hosta, kräkas och börja blöda. Den är också oändligt frågvis och dess vilja att samarbeta med studenter vid sin egen behandling kan variera kraftigt från ett tillfälle till ett annat. Dockan uppvisar alltså många av de beteenden som en sjuksköterska möter hos sina patienter.

      Dockans symptom och beteenden dyker inte upp slumpmässigt. Från ett kontrollrum styr våra lärare dockan så att dess beteende på bästa sätt bidrar till studenternas lärande.  

      Förberedelse för VFU:n

      Den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU:n) är en mycket viktig del av en sjuksköterskas utbildning. Det är viktigt att studenterna kommer till VFU-placeringen så väl förberedda som det bara är möjligt.

      Här spelar vårt nya simuleringsrum en mycket viktig roll. Rummet ger oss helt nya möjligheter att träna våra sjuksköterskestudenter för specifika patientfall som de kan möta under sina VFU-perioder. Vi kan också träna samma patientfall om och om igen, vilket givetvis ökar såväl studenternas trygghet i olika vårdsituationer som patientsäkerheten.

      Delar av en helhet

      Högskolan i Skövde har länge strävat efter att ha en egen forskarutbildning inom hälso- och vårdområdet. En del i vår strävan är skapandet av forskningsmiljön DHEAR (Digital HEAlth Research), som ramar in hälso- och vårdutbildningarna på Högskolan i Skövde. Inom miljön fokuserar vi på utmaningar och möjligheter för ett hälsosamt liv i ett hållbart samhälle.

      Nu har vi tagit nästa steg i arbetet mot en forskarutbildning. Häromveckan skickade vi in en ansökan till Universitetskanslersämbetet om att få examenstillstånd på forskarnivå.

      Simuleringsrummet, DHEAR och en framtida forskarutbildning är delar av den helhet vi håller på att bygga runt våra hälso- och vårdutbildningar. Vi stärker också vår samverkan med regionen, kommunerna och de andra delarna av Högskolan. Kort sagt gör vi stora insatser för att en redan bra utbildnings- och forskningsmiljö inom hälso- och vårdområdet ska bli ännu bättre.

      Av Lena Mårtensson
      Prorektor

      Kontakt

      Prorektor/Professor i omvårdnad

      Publicerad: 2022-04-04
      Senast ändrad: 2022-04-04
      Sidansvarig: webmaster@his.se