Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Texten är äldre än sex månader.

      Mikael Wickelgren är Sveriges främsta fordonsexpert

      Publicerad 30 november 2021

      Mikael Wickelgren är Högskolans kanske mest medievana forskare. På pappret står det ”lektor i företagsekonomi” och ”prefekt på Institutionen för handel och företagande”. De flesta känner nog däremot till honom, via olika riksmedier, som ”fordonsforskare” eller ”fordonsexpert”. Men själv åker han tåg från hemmet i Göteborg till jobbet i Skövde. – Jag har av ohejdad vana alltid bott i Göteborg. Har inte kommit längre, säger han.

      Mikael Wickelgren

      Det rapporteras om en möjlig stor företagsetablering, med koppling i till bilindustrin. Medierna vänder sig till Mikael Wickelgren. En känd lastbilstillverkare får en stor order på elmotorer. Journalisterna pratar med Mikael Wickelgren. Det händer vad som helst, relaterat till bilindustrin. Reportrarna ringer Mikael Wickelgren. En snabb sökning visar att han sedan 2019 förekommit i minst 250 publiceringar i svenska online-medier. Han fick till och med vara med i radio och berätta om ”vad en forskare gör egentligen” när P4 Skaraborg undrade.

      – Jag anser att vi som jobbar med forskning och utbildning har i uppgift att föra kunskap vidare till andra kretsar än de som befinner sig på insidan av lärosätet. Att sprida det man lärt sig, det är en del av jobbet, det är givet för mig.

      Grundutbildningen gav fler frågor än svar

      Mikael började sin akademiska bana i slutet av 80-talet på Handelshögskolan i Göteborg. Där läste han allmänna ekonomprogrammet, men tyckte att han hade många frågor kvar när han var färdig med grundutbildningen. Då väcktes intresset för forskarutbildning och han påbörjade sina doktorandstudier 1994.

      Men att gå från doktorand i företagsekonomi till att bli en av Sveriges mest tillfrågade forskare när det gäller fordonsindustrin, det gör inte alla.

      – Det här med fordon som företeelse och ett affärsorienterat intresse för fordonsindustrin har följt mig sedan lång tid tillbaka. Det är kul med tekniken i fordonen. Jag har ända sedan barndomen varit intresserad av bilar, cyklar, motorcyklar – allt som rör sig och låter. Så jag jobbade som bilmontör på Volvo i Torslanda samtidigt som jag pluggade.

      Visste mer än samtida experter

      De första intervjuerna med journalister hade han i samband med att han publicerade sin avhandling år 2005. Mikael hade då jobbat i fordonsindustrin sedan mitten av 80-talet, och skrev sin doktorsavhandling om just utvecklingsarbete i fordonsindustrin. På den tiden var det andra akademiker som reportrarna vände sig till när de ville ha en forskarröst.

      – Mina kolleger på Volvo fnös åt dem och tyckte att de inte kunde något. Någon blev till och med så sur att de ringde upp SVT och frågade ”Varför hör ni alltid av er till dem? Vi i industrin vet mer.” SVT frågade vem de skulle prata med istället och kollegan vräkte ur sig mitt namn. Och där började det.

      Under hösten har Mikael förekommit frekvent i olika medier och nyhetsrapporteringar. Fordonsindustrin och planerade fabriks- och utvecklingssatsningar i Sverige är ett hett ämne.

      – Det var ändå en lugn höst i år, jämfört med 2008-2010 när SAAB höll på att gå omkull. Jag fick jobba på kvällarna. Inför TV-sändningarna fick de lägga på ohyggliga lager med smink på min flint så den inte skulle blänka.

      Göteborgare som trivs i Skövde

      På Högskolan i Skövde, där han har jobbat sedan 2006, är Mikael Wickelgren numera inte bara lärare och forskare, utan även prefekt över Institutionen för handel och företagande. Trots att han bor i Göteborg är han nöjd med att spendera dagarna i Skövde.

      Men är det inte lite märkligt med en fordonsexpert som åker tåg till jobbet?

      – Nej, annars går det så oerhört mycket tid till att köra de 17 mil jag har mellan mitt hem och min arbetsplats. På tåget kan jag ju jobba. Vid udda tillfällen tar jag motorcykeln, men det tar 2 timmar i varje riktning.

      Hur är det att jobba på Högskolan i Skövde?

      – Högskolan i Skövde är en akademisk institution och sådana är per definition bra att jobba på. Det finns jordmån för nyfikna människor som vill lära sig mer och inspirera andra att göra detsamma. I Skövde finns också en överblickbarhet. Man vill utveckla och göra saker och gå vidare på ett sätt som inte alltid uppenbarar sig lika påtagligt på större lärosäten. På Högskolan i Skövde kan man ägna sig åt inte bara forskning, utan även utbildning och samverkan. Jag får göra alla tre.

      Kontakt

      Prefekt IHF/Lektor i företagsekonomi/Tf. Prefekt IHV

      Publicerad: 2021-11-30
      Senast ändrad: 2021-11-30
      Sidansvarig: webmaster@his.se