Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Texten är äldre än sex månader.

      VR-turism i pandemins spår

      Publicerad 13 oktober 2022

      Covid-19-pandemin ödelade turistnäringen över hela världen. I en ny studie har Danilo Brozovic, lektor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde studerat hur pandemin förändrar turismsektorn. Han ser bland annat en hybridisering av turismerbjudandet där VR blandas med upplevelser i verkliga livet. Resultaten kan användas av turismföretag och offentliga beslutsfattare för att förstå hur branschen kommer att se ut om några år.

      Forskarna ser en hybridisering av turismerbjudandet där VR blandas med upplevelser i verkliga livet.

      Covid-19-pandemin slog hårt mot turismnäringen. Det är en bransch som sedan pandemins inledande skede plågats av osäkerhet, vikande siffror och uppsägningar. Många forskare spår att återhämtningen kommer ta längre tid än för samhället i övrigt. Den chock som pandemin innebar spås också leda till permanenta förändringar.

      – Vår turism har förändrats i grunden. För att möjliggöra återhämtning och möta de utmaningar som förändringarna innebär är det viktigt att förstå vilka de är och vad de innebär, säger Danilo Brozovic, lektor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde.

      Fem transformationsområden

      I en nyligen publicerad forskningsartikel redogör Danilo Brozovic tillsammans med sin kollega Hiroaki Saito från Ritsumeikan Asia Pacific University för fem områden som kommer förändras, fem transformationsområden.

      De fem identifierade områdena är accelererad digitalisering, mer flexibla affärsmodeller, förändringar inom strukturen av mänskliga resurser, reserestriktioner och ökad risk- och krisberedskap. I artikeln redogör de bland annat för hur branschen anpassades till dessa förändringar och vilka utmaningar varje transformation innebär samt ger några praktiska rekommendationer.

      Japansk körsbärsblom avnjuts i VR

      Ett av de transformationsområden som forskarna tror kommer ha störst påverkan på branschen och innebära störst möjligheter är accelererad digitalisering. Det är också ett område som påverkar de andra transformationsområdena, till exempel i form av nya affärsmodeller och behov av ny typ av IT-kompetens.

      De flesta länder som bekämpade pandemin rekommenderade isolering och tvingade verksamheter att hålla stängt. När turismen i det verkliga livet (IRL) minskade erbjöd onlineturismen ett substitut. Till exempel erbjöd Tourism Australia virtuella live-turer på Youtube och Japansk körsbärsblom kunde erbjudas via VR-teknik. Samtidigt ökade hybridturismen, en blandning av IRL och onlineupplevelser. Ett exempel är Japans största varuhus, Isetan Shinjuku, som erbjöd virtuell sightseeing i Tokyo och virtuell shopping i butikerna med hemleveranser av varor köpta i VR.

      Forskarna argumenterar för att virtuell turism kommer bli mer accepterad i takt med att VR-tekniken utvecklas. Turismbranschen kommer därför behöva ta sig an tekniska utmaningar och mer komplexa former av försäljning och partnerskap med fler aktörer inblandade. Något forskarna kallar en hybridisering av turismerbjudandet.

      – Förändringen kräver att man integrerar digitala, tekniska lösningar i turismföretagens verksamhet och att man främjar turismupplevelser online i icke-traditionella distributionskanaler, säger Danilo Brozovic.

      Turismbranschen står inför stora utmaningar

      Den accelererande digitaliseringen är en av utmaningarna men i tillägg till det ser forskarna att branschen också blivit mindre attraktiv för arbetskraft eftersom pandemin gör att det den nu uppfattas som mindre stabil. Hemester har blivit mer populärt och branschen måste nu även utveckla nya krisberedskapskompetenser.

      – Alla dessa utmaningar innebär högre kostnader, vilket kan bli problematiskt eftersom de flesta företag inom branschen, globalt sett, är små och medelstora företag med begränsade resurser. Ur den aspekten har olika former av offentligt stöd till företag inom branschen varit avgörande, säger Danilo Brozovic.

      Även om covid-19-pandemin hade en betydande negativ inverkan på turismnäringen har förändringarna och anpassningarna också skapat möjligheter menar han.

      – Våra resultat visar att förändringarna inte nödvändigtvis är negativa eftersom de också innebär många möjligheter. Hybridturism och VR är exempel som kan leda till förbättringar och skapa nästa generations turistföretag, säger Danilo Brozovic.

      Läs mer och ta del av de praktiska tipsen

      Läs forskningsartikeln The Impacts of Covid-19 on the Tourism Sector:Changes, Adaptations and Challenges. Där finns de fem transformationsområdena listade med sina utmaningar, förväntade anpassningar i branschen och en hel del praktiska tips.

      Kontakt

      Lektor i företagsekonomi

      Publicerad: 2022-10-13
      Senast ändrad: 2022-10-13
      Sidansvarig: webmaster@his.se