Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Texten är äldre än sex månader.

      Kulturministern lärde sig om dataspel i Skövde

      Publicerad 21 oktober 2021

      Torsdagen 21 oktober besökte Kulturminister Amanda Lind Högskolan i Skövde. Besöket var en del av ett besök i Skaraborg och i Skövde var det dataspel som stod på agendan.

      Kulturminister Amanda Lind och Johan Örnemar (Mp) som var värd för besöket i Skaraborg.

      Kultur- och demokratiminister Amanda Lind var under torsdagen på ett större besök i Skaraborg. Till Högskolan i Skövde kom hon direkt efter ett besök på Skara skolscen, och i Skövde låg fokus på dataspelsutveckling och spel som kulturform.

      Spel är kultur

      Medverkande under besöket var rektor Lars Niklasson, som hälsade välkomna och presenterade Högskolans verksamhet. Per Backlund, professor i informationsteknologi, Louise Persson, adjunkt i medier estetik och berättande samt Emil Forslund, adjunkt i informationsteknologi, berättade sedan mer om utbildningarna inom spelutveckling. Louise och Emil berörde särskilt varför spel är kultur.

      – Det finns en stark koppling mellan etablerade kulturformer och dataspel. Nästan alla inriktningar inom våra spelutbildningar räknas som individuella kulturformer, men just ”spel” gör inte det. Lek och spel har i alla tider funnits i människans kultur. Vi upptäcker och utforskar världen genom lek och spel. Spel är kultur. Vi hoppas bara att fler ska inse det, berättade Louise Persson.

      Skövde, en fantastisk framgång

      Tau Petersson, destinationsutvecklare på Next Skövde, representerade Sweden Game Arena och berättade om spelutvecklarcommunityt i Skövde. Hon förklarade att det är 500 studenter, 200 aktiva spelutvecklare och att det finns runt 25 bolag i Skövde, vilket är väldigt mycket för en så pass liten stad.

      – Det är fantastiskt, instämde kulturministern.

      - Vi är många mindre bolag i Skövde, och vi vet att vi är starkast tillsammans. Vi har också bra kontakt med andra spelutvecklingskluster i Sverige och vi har bra utbyten mellan oss. Men vi i Skövde är de som har kommit längst idag – vi heter Sweden Game Arena av en anledning, berättade Tau Petersson.

      Genom Gustav Rosberg på Flamebait Games var även spelföretagen i Skövde representerade. Flamebait grundades av fem studenter från Högskolan, varav samtliga finns kvar i företaget idag. De ligger bakom den globala succén Passpartout: The Starving Artist, där du spelar som en konstnär och målar tavlor i spelet.

      – Många som studerar spel här flyttar till Skövde, så det blir väldigt dynamiskt när alla kommer från olika platser i landet. Vi har vårt företag i Skövde och har bra kontakt med övriga bolag. Det är en väldigt bra miljö för oss här, förklarade Gustav Rosberg.

      Jobbar med inkludering

      Jenny Brusk, lektor i datavetenskap på Högskolan, och hållbarhetsansvarig på Science Park Skövde, hade sista talarpunkten och berättade om inkluderande utbildning och inkluderande industri. Hon berättade även om nätverket DONNA och evenemanget DONNA Day.

      – Vi bjuder in alla kvinnor som studerar spelutveckling i Sverige, för att skapa ett nationellt nätverk. Många tjejer har varit väldigt ensamma i sitt spelintresse och det finns många hinder innan de söker till en spelutbildning. Men 46 procent av alla kvinnor som påbörjade en spelutbildning under höstterminen gjorde det i Skövde.

      Besöket avslutades med ett samtal, där de mer politiska delarna behandlades. Bland annat berördes att Högskolan har samarbetat med flera olika kulturaktörer, för att bredda vad spel är och hur de kan upplevas.

      – Det är svårt att reglera från politiskt håll vad olika aktörer gör och samarbetar med. Men vi måste vara öppna för att nya idéer dyker upp. Ett sätt att bredda synen på spel är att visa alla olika upplevelser spel kan ge. Det finns något som tilltalar alla människor, avslutade kulturminister Amanda Lind.

      Kontakt

      Professor i informationsteknologi

      Publicerad: 2021-10-21
      Senast ändrad: 2021-10-21
      Sidansvarig: webmaster@his.se