Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Högskolan i Skövde, länk till startsida

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Mångmiljonsatsning på spelindustrin startar i Skövde

      Publicerad 14 november 2022

      Spelindustrin utgör drygt fyra procent av Sveriges tjänsteexport och är i dag i paritet med de stora exportnäringarna järnmalm, trä och lastbilar. För att utveckla spelindustrin och fortsätta vara i den globala täten initieras nu en omfattande mångmiljonsatsning av aktörer i Västra Götaland. Science Park Skövde, Sweden Game Arena, Högskolan i Skövde, Skövde kommun och Lindholmen Science Park står tillsammans med Västra Götalandsregionen bakom satsningen.

      Sweden Game Conference 2022

      Den svenska spelindustrin har en mycket stark utveckling med en omsättning på 58,9 miljarder kronor 2021, en ökning med 70 procent från året innan. Mer än 30 000 fler spelutvecklare, än vad som finns i Sverige i dag, kommer behövas till 2030.

      För att stärka spelindustri, både på regional och nationell nivå, satsas 16,6 miljoner kronor i ett första skede i projektet Level Up. Västra Götalandsregionen har beslutat att satsa 7,5 miljoner kronor, Skövde kommun 6 miljoner kronor, Högskolan i Skövde 3 miljoner kronor, och Science Park Skövde samt Lindholmen Science Park går in med totalt 1,2 miljoner kronor plus medarbetares arbetstid.

      – Genom att kraftsamla tydligt kring dataspelsbranschen och bygga vidare på det styrkeområde som finns i Västra Götaland kan fler företag startas och utvecklas hållbart. Vi ser också möjligheter till starkare synergier mellan dataspelsbranschen och andra teknikintensiva branscher i regionen som batteribranschen och fordonsindustrin, säger Kristina Jonäng (C), ordförande Regionutvecklingsnämnden.

      Ytterligare finansiering diskuteras med Västra Götalandsregionen och nationella aktörer, vilka beslutas i början av nästa år. Målet är att det långsiktiga projektet som ska utveckla spelindustrin ska omfatta 27 miljoner kronor. Det kommer att drivas av Science Park Skövde och deras dataspelskluster Sweden Game Arena.

      Växlas upp både regionalt och nationellt

      Kenneth Johansson, Vice President på Science Park Skövde, har höga målsättningar för det nya projektet.

      – Vi har byggt upp ett unikt ekosystem för spelindustrin i Västra Götaland, med Skövde som huvudsäte, och spelsuccéerna avlöser varandra. Det här vill vi nu förädla, vidareutveckla och ta ut nationellt för att stärka den svenska spelindustrins globala position och fortsatta tillväxt. Vi har förmågan att leda den utvecklingen framåt, säger Kenneth Johansson.

      Han fortsätter:

      – Utan en nationell stödstruktur för svensk forskning, utveckling och företagande riskerar vi att tappa innovationer och även IP-rättigheter, kompetens, arbetskraft, och ägande. Spelindustrin kan inte behandlas styvmoderligt när den har så stora tillväxtmöjligheter och redan idag står för fyra procent av Sveriges tjänsteexport, utvecklar Kenneth Johansson.

      På regional nivå förväntas Level Up-satsningen öka antalet arbetstillfällen, leda till fler spelbolag genom startups och externa etableringar, bättre utbyte mellan näringsliv och forskning, och fler tekniska innovationer och stödprocesser för dessa. Flera samhällsutmaningar ska adresseras, bland annat kompetensutveckling samt jämlikhet och inkludering.

      Därtill ska Level Up växlas upp till nationell nivå för att driva på en utveckling av industrin tillsammans med övriga spelkluster i Sverige. Med Level Up ska en nationellt samlande infrastruktur och mötesplats för spelindustrin byggas upp, där vi identifierar och implementerar ytterligare finansiering och investeringar som gynnar utvecklingen. 

      Med satsningen kan mer robusta nationella system för forskning, innovation, kompetenssäkring och ägande skapas, något som finns för de flesta andra etablerade industrier men ännu inte i den unga spelindustrin. Bland målen finns också att initiera utveckling av en nationell forskningsskola inom dataspel, likt det som finns inom fordonsindustrin och life science.

      Positiva tongångar från spelbolagen

      Level Up-satsningen får tummen upp även från svenska spelbolag. Rickard Frisegård, VD för Stunlock Studios, som ligger bakom dundersuccén V Rising, hoppas på initiativ som bland annat kan stötta kompetensbristen och tillgången till aktuell forskning och kunskap.

      – Vi är väldigt positiva till den här satsningen. Skövde och Västra Götaland har en särställning med hög densitet av spelbolag och stort stöd från många viktiga aktörer på platsen. Det skapar flexibilitet och gör oss konkurrenskraftiga. Jag tycker absolut att regionen kan ta på sig kaptenshatten framåt, säger Rickard Frisegård, VD på Stunlock Studios.

      Satsningar efterfrågas även EU-nivå

      Även på EU-nivå diskuteras spelindustrins betydelse och framtid. EU-parlamentets kultur- och utbildningsutskott vill att EU-kommissionen tar fram en långsiktig dataspelsstrategi som syftar till att säkra finansiering och kompetensförsörjningen inom spelindustrin. Man betonar att data- och tv-spel kan främja såväl vår gemensamma europeiska historia som identitet, värderingar och mångfald. Ungefär hälften av alla européer mellan sex och 64 år ägnar sig åt någon form av spel, på telefoner, datorer och spelkonsoler.

      Publicerad: 2022-11-14
      Senast ändrad: 2022-11-14
      Sidansvarig: webmaster@his.se