Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Texten är äldre än sex månader.

      Sandra började läsa folkhälsovetenskap från frisörsalongen i Spanien

      Publicerad 13 mars 2023

      När Sandra Wernbom bestämde sig för att läsa på högskola jobbade hon som frisör i Spanien. Valet föll på distansutbildningen Folkhälsovetenskapligt program på Högskolan i Skövde. I sitt examensarbete undersökte hon om barn med psykisk ohälsa kan få öka livskvalitet tack vare aktiviteter med häst eller hund. En studie som kommer till användning i dag.

      Efter yrkesutbildningen på gymnasiet gick flytten till varmare breddgrader och under flera år jobbade Sandra som frisör på Mallorca. Sedan kom funderingarna på att göra något annat och att läsa vidare. 

      – Jag hade lust att börja plugga och var intresserad av ämnen som hälsa, jämlikhet och mänskliga rättigheter och ville dessutom läsa en utbildning som var på distans. Jag hittade en masterutbildning i global hälsa, och funderade på vilken kandidatutbildning som skulle passa att läsa innan.

      När Sandra upptäckte Folkhälsovetenskapligt program på Högskolan i Skövde var det många bitar som föll på plats. Det är ett program som förbereder för folkhälsoarbetet på såväl regional, nationell och internationell nivå och Sandra såg det som en bra grundutbildning.

      – För mig var det rätt och det var en förutsättning med distansstudier. Jag trodde att de flesta skulle vara runt 19–20 år, men jag som 25-åring var bland de yngsta i klassen. Jag tycker det är fint att man kan välja och välja om när det gäller utbildning.

      Sandra konstaterar att det finns både för- och nackdelar med att studera på distans.

      – Det är en väldig frihet och lättare att kombinera studier med familjelivet, samtidigt som du kanske missar en del av sammanhållningen och campuslivet.

      Är det något ämne eller kurs som du fastnade särskilt för under utbildningen?

      – Ja, kursen i jämlik hälsa var väldigt intressant och även de valbara kurserna Hälsofrämjande arbete och Praktiskt folkhälsoarbete. Den kursen knöt verkligen ihop säcken och jag rekommenderar alla att ha praktik.

      Företagskontakt ledde till examensarbete

      När Sandra hade praktik på kultur- och fritidsförvaltningen i Kungsbacka kom hon i kontakt med ett intressant projekt. Kommunen samarbetade med företaget Stenlid Häst och hälsa kring djurassisterade aktiviteter för barn och unga med bland annat NPF-diagnoser och psykisk ohälsa. Personalen på kultur- och fritidsförvaltningen undrade då om Sandra ville skriva sitt examensarbete om verksamheten med djurassisterade aktiviteter. Hon tvekade först eftersom hon redan hade valt uppsatsämne under utbildningen, genomfört en del litteraturstudier och hon hade även hunnit skrivit en inledning.

      – Men sedan tackade jag ja, för det här var verkligen en studie som kunde komma till nytta och till användning. Många tänker att folkhälsa är övergripande insatser, men det kan också vara riktade aktiviteter som här.

      Sandras examensarbete har titeln Djurassisterade aktiviteter i naturen för barn och ungdomar med psykisk ohälsa. Syftet var att undersöka om vårdnadshavare uppfattade att deras barn och ungdomar upplevde en ökad livskvalitet tack vare individuella aktiviteter med hund eller häst.

      – Jag hade själv fått möjlighet att prova aktiviteterna, vilket underlättade när jag intervjuade vårdnadshavarna. Resultaten visar att aktiviteten haft betydelse för barnen utifrån många olika aspekter. Barnens mående påverkades positivt i samband med aktiviteten, men även efteråt. Vårdnadshavare beskrev också att deras barn blivit mer självständiga, fått ökad initiativförmåga och en mer meningsfull vardag och/eller ljusare framtidssyn. Många barn kände även ansvar när de tog hand om ett djur. För mig känns det bra att företaget nu använder studien.

      I juni 2022 tog du din examen. Vad gör du nu?

      – Under sommaren jobbade jag med ett hälsofrämjande projekt, men sedan augusti arbetar jag heltid på en skola som hälsopedagog/idrottsvärd. Jag jobbar på en skola i ett av Göteborgs mer utsatta områden och fokus är bland annat att få eleverna att känna sig trygga. Jag har medvetet sökt mig hit för här behövs det hälsofrämjande insatser.

      Hur har du nytta av din utbildning i ditt arbete?

      – Utan min utbildning hade jag inte fått det här jobbet och utbildningen lyfter både fysisk, psykisk och social hälsa och nu ser jag hur jag kan bidra med alla de aspekterna i elevernas hälsa. En del i utbildningen var strategiskt, men nu jobbar jag väldigt nära människor, jag ser ändå hur jag kan använda det jag har läst.

      Har du några råd till den som fungerar på att läsa folkhälsovetenskap?

      – Det är en bred utbildning och jag tycker man ska våga utforska olika ämnen inom området, se vad man tycker är spännande. Jag tycker också man ska läsa de kurserna som innehåller praktik och se utanför ramarna när man söker jobb. 

      Till sist, du började studera folkhälsovetenskap för att kunna fortsätta läsa en masterutbildning i global hälsa?

      – Ja, så var det. Global hälsa är intressant, men jag har också insett, under studietiden, att det lätt blir ett arbete på en nivå med övergripande insatser. Jag tycker mer om att jobba hands on och det gör jag nu. Nu jobbar jag för en jämlik hälsa med barn och ungdomar som jag träffar dagligen.

      Publicerad: 2023-03-13
      Senast ändrad: 2023-03-13
      Sidansvarig: webmaster@his.se