Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Texten är äldre än sex månader.

      Studenter gjorde spel för flickor med autism och adhd

      Publicerad 23 januari 2023

      Dataspelsstudenterna som läser programmet Serious Games, på Högskolan i Skövde, ska i en kurs utveckla ett spel i samarbete med en uppdragsgivare. Sju studenter har nu sett till att bokkaraktären Alma, en flicka med autism och adhd, även tagit klivet in i dataspelsvärlden.

      Under kursen Project in Serious Games arbetar studenter från magisterprogrammet Serious Games tillsammans med studenter som läser masterprogrammet Spelutveckling vid Högskolan i Skövde. Under två månader är uppdraget att ta fram en prototyp till ett dataspel utifrån önskemål hos en kund.

      – Det började med att olika uppdragsgivare presenterade sina problem/uppdrag och vad de ville ha hjälp med, förklarar Deborah Carlander, som läser masterprogrammet.

      En av dem som vänt sig till Högskolan i Skövde för att få hjälp med att ta fram en spelprototyp var Kristina Collén, författare och adjunkt vid Örebro universitet. Det är hon som står bakom karaktären Alma och med sina böcker vill hon lyfta flickor med olika funktionsvariationer. Numera finns Alma, eller Almamodellen som vill synliggöra den här gruppen, också som föreläsningar och teaterföreställningar. Nu var tanken att Alma även skulle kunna bli ett dataspel och det med hjälp av studenter på Högskolan i Skövde.

      – Vi var sju studenter som verkligen fastnade för att göra ett spel kring Alma och Kristina gav oss fria händer. Hon vill verkligen lyfta flickor med autism och adhd, eftersom det är en grupp som ofta glöms bort. Men det är också en grupp som ofta spelar olika dataspel, säger Lovisa Malinen, masterstudent.

      Spelet utgår från boken om Alma och papegojmysteriet.

      – Jag gjorde min kandidatuppsats i form av ett mobilspel riktat till kvinnor med högfungerande autism, så för mig lät det väldigt intressant att kunna fortsätta utveckla inom det ämnet. Jag har läst mycket forskning om autism och kunde bidra med det i gruppen, samtidigt som vi alla läste på mer för att få en ännu större förståelse för både autism och adhd, säger Deborah Carlander.

      Kluriga gåtor

      Spelstudenterna har nu tagit fram ett spel där huvudpersonen Alma löser olika gåtor i sin morbrors sjöbod. Hon måste både lista ut och klara av olika saker för att ta sig vidare till nästa rum och det kan vara allt från att lösa ett pussel till att hitta en mössa.  

      – Många personer med autism och adhd har bra mönsterseende så det har vi tänkt på med pusslen, samtidigt som vi vet att det finns en hög ljudkänslighet och det har vi även illustrerat för andra spelande.

      Från början var målgruppen flickor med autism och adhd i åldrarna 7–12 år, men efter speltestet stod det klart att det passade ännu bättre för 9–13-åringar. Det var otroligt spännande att vara med i Örebro när spelet testades och det gick verkligen jättebra. Det var så roligt att se och höra deras kommentarer. Vi frågade en flicka om hon kände igen sig i spelfiguren Alma och hon svarade: Jag är ju Alma.

      Studenterna konstatera att det har varit ett intensivt arbete under åtta veckor. De har alla bidragit med sina olika kunskaper i allt från animering, design och programmering till att skriva narrativet.

      – Det vi tar med oss från den här kursen är framför allt hur det är att jobba på uppdrag och hur man kan hantera ett tema och göra det till ett spel. Det ger helt klart andra aspekter och även att jobba mot en yngre målgrupp, konstaterar Milla Nilsson och Gustav Frick, som båda läser magisterprogrammet.

      Nu har spelet både provspelats och en prototyp överlämnats till beställaren. Genom studenterna på Högskolan i Skövde har bokfiguren Alma klivit in i dataspelsvärlden.

      Bakom spelet står studenterna Deborah Carlander, Gustav Frick, Lovisa Malinen, Milla Nilsson, Sarah Lena Haefs, Zekai Zhang och Zhuoheng Shen.

      Läs mer

      Serious Games - magisterprogram
      Spelutveckling - masterprogram

      Publicerad: 2023-01-23
      Senast ändrad: 2023-01-23
      Sidansvarig: webmaster@his.se