Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Texten är äldre än sex månader.

      Jonna - från student på Högskolan till lärare och forskare

      Publicerad 10 februari 2023

      Jonna Kilstam blev kvar på Högskolan efter sin examen och har sedan hösten 2020 en tjänst som adjunkt i företagsekonomi. Idag delar hon sin arbetstid mellan undervisning och doktorandstudier och är involverad i två tvärvetenskapliga forskningsprojekt. Hon kan dessutom titulera sig barnboksförfattare.

      Jonna är uppvuxen i Skövde och efter studenten började hon arbeta som säljare. Men intresset, nyfikenheten och viljan att lära sig nya saker har alltid funnits där. Jobbet kombinerades snart med högskolestudier på kvartsfart och på distans.

      – Jag har nog alltid läst olika kurser. Jag fick en idé om att sätta ihop kurserna till en utbildning och följde POL-programmets (Personal, organisation och ledarskap) upplägg. Det tredje året läste jag på heltid på Högskolan.

      Bytte roll på Högskolan

      Att Jonna tycker om att läsa råder det inget tvivel om och hon fortsatte på magisterutbildningen, Ledarskap och verksamhetsutveckling. Därefter fanns tanken att läsa en masterutbildning med inriktning hållbarhet i Göteborg eller Örebro, men hon blev kvar på Högskolan i Skövde.

      – Institutionen för handel och företagande, IHF skulle anställa två adjunkter och en doktorand. Jag blev uppmanad att söka, men tyckte att det var det dummaste jag hört att jag skulle undervisa i organisation och ledarskap. Men sen tänkte jag varför inte och jag gick från att vara student till att bli lärare och läste in högskolepedagogik. Det är verkligen jätteroligt att undervisa och vi som började har fått ett fantastiskt välkomnade av kollegorna på IHF, de är väldigt stöttande, inkluderande och har verkligen trott på oss. Det kändes aldrig konstigt att byta roll från student till lärare.

      När Jonna började arbeta som adjunkt stod föreläsningssalar tomma och det var öde på campus. Studenterna läste på distans på grund av pandemin.

      – Det var ett snällt sätt att börja undervisa på - via Zoom, bakom en skärm och jag kunde ha en del stöd vid sidan om. När vi var tillbaka till salsundervisning blev det ett helt annat sätt att interagera och en annan återkoppling. Feedbacken blir mer direkt och hör jag att tangenterna knappar lite väl fort är det en signal att jag ska sakta ner lite.

      Forskningsprojekt med IHF och IIT

      Att Jonna själv ville fortsätta med doktorandstudier visste hon, men tänkte att det låg minst några år fram i tiden och hon ville invänta ett riktigt intressant forskningsprojekt. Men projektet kom snabbare än hon trott och Jonna är nu doktorand i informationsteknologi. Tillsammans med Joeri van Laere, biträdande professor i informationsteknologi och Thomas Andersson, professor i företagsekonomi är hon involverad det tvärvetenskapliga forskningsprojektet Förberedd att formulera målet, som finansieras av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.

      – Vi ska undersöka hur målformulering skett under tidigare kriser, till exempel covid-19-pandemin, skogsbränderna 2018 och flyktingkrisen 2015. Vi ska sen se hur träning att formulera gemensamma mål kan hjälpa företag, organisationer och myndigheter att förbereda sig för att kunna samarbeta bättre under kriser. Det här är ett väldigt aktuellt ämne, inte minst nu när vi har en energikris.

      Det andra forskningsprojektet genomförs också med forskare för Institutionen för informationsteknologi och IHF, och handlar om IT och organisation och ledarskap. Många frågor ligger nära varandra och projektet fokuserar på digitalisering i samverkan mellan kommuner och de förändringsprocesser som skapas i organisationer då.

      Jonna talar entusiastiskt om både undervisning och forskning.

      – Det är verkligen en härlig känsla att komma ut från ett seminarium och känna att diskussionerna blev så bra mellan studenterna. Jag trivs verkligen med att både undervisa och studera.

      Skrev sin första barnbok på sjukhuset

      Efter arbetsdagen tillbringar Jonna helst tid med familjen och lässtunderna, med de två sönerna och dottern, är heliga. Hon lyfter att det är bra för barnens språkutveckling, men inte minst att det en lugn och mysig stund tillsammans i böckernas värld.

      – När jag var liten läste jag mycket och ville bli författare. När jag väntade mitt första barn började jag plocka fram mina gamla barnböcker, men skriva själv gjorde jag först när mellanbarnet föddes. Vi tillbringade sju månader på sjukhus med honom och då längtade jag verkligen efter vardagen. Jag började skriva för jag kunde ha en sovande liten bebis med syrgas i famnen och sitta med mobiltelefonen och skriva manus eftersom det inte är mycket text i en barnbok.

      Båda bilderböckerna vänder sig till barn upp till tre år och är skrivna på rim. De handlar om en huvudperson med hörapparat, en omtänksam storebror, en mamma som är polis och vardagliga saker som kan bli äventyr. Böckerna är detaljrikt illustrerade av Johanna Arpiainen.

      – Det är givetvis jättekul att ha gett ut böckerna och när vi fick hem en låda med böcker i september var mina barn väldigt förväntansfulla. Jag åkte till Bokmässan och var där som författare, det kändes också väldigt speciellt.

      Kontakt

      Adjunkt i företagsekonomi

      Publicerad: 2023-02-10
      Senast ändrad: 2023-02-28
      Sidansvarig: webmaster@his.se