Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Texten är äldre än sex månader.

      ”Högskolan får tio stjärnor av tio möjliga”

      Publicerad 26 januari 2023

      Philip Bahrd hade inte en tanke på att läsa vidare, men så drabbades katten av skador på hjärnan efter ett virus. – Som kattförälder ville jag ta reda på mer om vad som var fel och jag blev intresserad av hur våra hjärnor fungerar. Jag kunde inte släppa det, utan ville bara lära mig mer. Philip lämnade jobbet som truckförare och började läsa kognitiv neurovetenskap på Högskolan i Skövde. Nu forskar han i Tyskland.

      När Philip Bahrd började läsa programmet Kognitiv neurovetenskap fanns ingen tanke på en karriär inom forskarvärlden.

      – Jag tänkte att det blir tre år på Högskolan i Skövde, men nu har jag precis flyttat till Tyskland där jag fått en doktorandtjänst. Det är helt fantastiskt. Jag hade faktiskt ingen aning om hur det fungerade, för jag är inte uppvuxen bland akademiker. Jag kände under utbildningen att jag bara ville lära mig mer och Anders Milton, programansvarig tipsade mig om att läsa en masterutbildning och sedan söka en doktorandtjänst.

      Men vi backar tillbaka till hösten 2016.

      – Jag kommer ihåg introduktionskursen och vi skulle läsa en vetenskaplig artikel och på ett seminarium gå igenom vad den handlade om. Jag tyckte det var så svårt, det var på engelska och språkbruket inom vetenskapen är speciellt. Men allt trappades upp i rimlig takt och vi fick hela tiden bra stöd, det var inte övermäktigt.

      Philip har många goda minnen från sina år på Högskolan.

      – När jag tänker på den tiden så var det givetvis mycket kul runt omkring studierna, som fester och Studentkåren, men mina starkaste minnen är faktiskt från lektionerna. Vi hade så otroligt bra lärare, alla var verkligen fantastiska, engagerade och ville verkligen lära ut. Nu när jag har studerat på andra ställen vet jag att det inte är något man kan ta för givet.

      Bra grund för fortsatta studier

      Även om det gått några år sedan examen i Skövde har Philip fortfarande kontakt med många av klasskompisarna.

      Många har faktiskt pluggat vidare och flera har valt att fortsätta med karriärer inom akademin, både i England och Sverige, och nu jag i Tyskland.

      Vad tar du särskilt med dig från utbildningen?

      – När jag bestämde mig för att forska inser jag vilken himla bra grund jag har fått för det på utbildningen i Skövde. Det gäller allt från att hålla presentationer, läsa artiklar och att ha en öppen diskussionsnivå i klassen – sånt är ovärderligt nu. Och att vi även läste statistik, det är inte självklart att alla har med sig det, och det har gett mig ett enormt försprång. Utbildningen gav mig en fantastiskt bra grund att stå på. Egentligen skulle jag bara vilja gå om kandidatprogrammet Kognitiv neurovetenskap resten av livet, det vore en drömkarriär.

      Efter examen i Skövde flyttade Philip till Skåne och gick en textilutbildning på en folkhögskola.

      – Jag behövde vila från studierna, men insåg snart att jag verkligen saknade neurovetenskapen. På hösten 2020, mitt i pandemin, började jag masterprogrammet i kognitionsvetenskap vid Umeå universitet. På grund av pandemin var hela a utbildningen på distans, så självklart är det svårt att jämföra med tidigare studier. Men jag hade en bra grund att stå på och var väldigt motiverad, så det gick bra.

      Fantasi blev verklighet

      Under studietiden i Umeå jobbade Philip extra som forskningsassistent på universitetet.

      – Vi var flera som sökte jobbet och var kvalificerade för det. När jag hade fått tjänsten fick jag höra att de valt mig delvis eftersom jag har läst kandidatprogrammet på Högskolan i Skövde. Den utbildningen har ett väldigt gott rykte.

      Forskningen i Umeå handlade om hjärnans åldrande och om hur hjärnan ändras när vi blir äldre.

      – Nu är det inom det här området jag ska doktorera. När jag var klar med min examen var jag helt på det klara med att jag ville doktorera.

      I november gick flyttlasset till östra Tyskland och German Centre for Neurodegenerative Diseases i Magdeburg.

      –Det är häftigt, det som bara var en fantasi för fem år sedan är verklighet. På första vetenskapsteorikursen i Skövde tänkte jag - kan man jobba som forskare och nu är jag här och gör det.

      På centret är stor del av forskningen inriktad på vad som händer med minnet när människan åldras och inte minst om Alzheimers.

      – För många blir minnet sämre runt 60-årsåldern, men vissa behåller ett väldigt gott minne långt över 80 års ålder. Mycket forskning har studerat åldersrelaterade minnessjukdomar, men vi vill se vad som ”går rätt” i hjärnan hos dom äldre som behåller sitt minne och utgå från det, för att i framtiden förhoppningsvis kunna hindra eller milda demens. Fatta att om några decennier kanske inte demens längre är ett problem. Det känns helt otroligt att få jobba med det här.

      Och sist, när du tänker tillbaka på tiden på Högskolan i Skövde, hur skulle du summera den?

      – Det blir tio stjärnor av tio möjliga.

      Läs mer om programmet kognitiv neurovetenskap: Neuropsykologi och medvetandestudier
      Läs mer om magisterprogrammet Kognitiv neurovetenskap: Medvetandet och hjärnan

      Publicerad: 2023-01-26
      Senast ändrad: 2023-01-26
      Sidansvarig: webmaster@his.se