Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Så påverkar digitaliseringen handeln

      Publicerad 28 februari 2020

      I takt med att e-handeln expanderar väljer allt fler konsumenter att köpa varor och tjänster online. Det gör att utmaningarna för fysiska butiker ökar. Den 12 mars deltar Mikael Hernant, lektor i företagsekonomi, och Micke Petersson, butiksansvarig för ICA Maxi Skövde, i ett seminarium om digitaliseringen av handeln. Seminariet arrangeras av nätverket CLAS (Centrum för ledarskap och arbetsliv i Skaraborg) och sker på Högskolan i Skövde.

      Det har väl knappast undgått någon att konsumenters köpbeteenden ändrats under de senaste åren. Under 2019 var tillväxten för e-handeln 13 procent och uppgick till 87 miljarder kronor, enligt Postnords e-barometer.

      Näthandel naturligt för unga konsumenter

      Mikael Hernant är lektor i företagsekonomi på Högskolan i Skövde och undervisar i marknadsföring med inriktning mot detaljhandel. Han menar att det förändrade köpbeteendet fått ordentligt fäste eftersom unga konsumenter vuxit upp med näthandeln och ser det som en naturlig del av shoppingen.

      – De senaste fem, sex åren har online-handeln tagit ordentlig fart. Nu börjar de som är födda i mitten av 90-talet bli självständiga konsumenter. De har vuxit upp med internet, vilket bidrar till att handeln flyttar till nätet i allt större utsträckning. Just nu pågår det en omställning i handeln som ingen vet var den ska ta vägen. Det är en spännande tid vi lever i, säger Mikael Hernant.

      Fler handlar mat via nätet

      Micke Petersson är butiksansvarig för ICA Maxi vid Elins Esplanad i Skövde och har över 20 års erfarenhet som ICA-handlare. Digitaliseringen är ett ständigt utvecklingsprojekt för ICA, som tagit fram en online-plattform butikerna kan ansluta sig till.

      – Vi kan anpassa plattformen till viss del, men det finns fortfarande mycket som kan utvecklas ur både butiks- och kundperspektiv. Näthandel står för nästan tio procent av vår totala omsättning. E-handel av matvaror är fortfarande i sin linda, men vi ser en stadig ökning av antalet köp över nätet och vi tror att näthandeln kommer utgöra 15 procent av vår handel inom fem år, säger Micke Petersson.

      När Micke får sia om framtiden säger han sig se plocklager där digitala assistenter arbetar och levererar varorna till kunder i mycket större utsträckning än idag.

      – Men eftersom jag älskar kundmöten så hoppas jag att jag hinner gå i pension innan min framtidsbild blir verklighet.

      Torsdagen den 12 mars arrangerar nätverket CLAS (Centrum för Ledarskap och Arbetsliv i Skaraborg) ett öppet seminarium på Högskolan i Skövde där Mikael Hernant och Micke Peterson berättar om vad som sker i handeln just nu och hur affärsverksamheter kan komma att se ut i framtiden.

      Välkommen till ett seminarium om digitaliseringen av handeln

      Tid: Torsdagen 12 mars kl. 13-15

      Plats: Sal G109, Hus G, Högskolan i Skövde

      Anmäl dig här: Ny länk kommer innan nästa seminarium.

       

      Den 12 mars deltar Mikael Hernant, lektor i företagsekonomi, och Micke Petersson, butiksansvarig för ICA Maxi Skövde, i ett seminarium om digitaliseringen av handeln. Seminariet arrangeras av nätverket CLAS (Centrum för ledarskap och arbetsliv i Skaraborg) och sker på Högskolan i Skövde.