Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Texten är äldre än sex månader.

      Sweden Game Conference fokuserar på företag och studenter

      Publicerad 19 oktober 2020

      Årets Sweden Game Conference blir i en lite annorlunda tappning. Evenemanget har bantats, och det mesta kommer att ske digitalt. Ett stort fokus läggs på spelstudenter och deras möjlighet att lyssna på, lära sig av och knyta kontakter med personer i spelbranschen.

      Bilder från Sweden Game Conference  2019

      Den pågående pandemin har flyttat årets Sweden Game Conference från Arena Skövde till att istället hållas online. Men för studenterna på Högskolan i Skövde kommer konferensen, som i år hålls 21-23 oktober, också att hållas kostnadsfritt på ASSAR Industrial Innovation Arena.

      – Min ståndpunkt är alltid att Sweden Game Conference ska erbjuda våra studenter möjligheter till unika möten med profiler från spelbranschen. I år blir det lite annorlunda i och med att det mesta blir online, men vi kommer ändå att ha med flera intressanta namn från intressanta företag, säger Per Backlund, professor i informationsteknologi vid Högskolan i Skövde.

      Kan pitcha sina spelidéer

      På ASSAR kommer det att anordnas en del aktiviteter. Onsdagen 21 oktober kommer fokus att ligga på spelföretag. De kommer bland annat att ha möjlighet att sälja in, eller ”pitcha”, sina spel för intressenter och finansiärer.

      – Förutom eventdelen, där inbjudna indieföretag och startups pitchar sina spelidéer för förläggare och investerare, bjuder vi även in studior att delta i vårt match-making-event med individuella möten. Där kan naturligtvis även studentgrupper från Högskolan ta del av evenemanget om de är sugna på att gå vidare med sitt spelprojekt, säger Magnus Ling, projektledare för Sweden Game Arena.

      Talare från Blizzard och Dice

      På konferensens två sista dagar läggs större fokus på studenterna och de kommer kunna ta del av en rad olika föreläsningar, så kallade ”talks”. I år streamas föreläsningarna också online på Sweden Game Conferences webbsida, och kommer bland annat att handla om hur du skapar portfolio som spelgrafiker, karaktärsdesign i Overwatch, hur verktyg tagits fram för AAA-spel och hur du blir en del av spelbranschen. Talarna kommer från både små och stora spelföretag, bland annat deltar talare från kända spelstudior som Blizzard Entertainment (World of Warcraft, Diablo) och den svenska spelutvecklaren Dice (Battlefield).

      Skövde kommun delar ut spelpris

      I samband med Sweden Game Conference delas också Skövde Academic Game Award (SAGA) ut. SAGA är Skövde kommuns pris till dataspelsstudenter, och prisutdelningen kommer i år att livestreamas som avslutning på hela konferensen. Studenterna i de tre nominerade grupperna kommer sedan bli bjudna på middag i Portalen, vid Högskolan och Science Park Skövde.

      – Det är precis lika viktigt, om inte viktigare, att dela ut priset nu i år när vi inte riktigt har kunnat ha samma kontakt mellan verksamheterna som tidigare. SAGA delas ut för att lyfta studenternas insats och Högskolans plats som en av de främsta i Sverige inom spelutveckling. Det är väldigt viktigt för Skövde, säger Louise Hallberg, näringslivsutvecklare på Skövde kommun.

      De tre nominerade spelen heter Ninvae, Super Nova’s Symphony samt Die, Recompile, och alla är skapade under en tio veckor lång kurs på Högskolan i Skövde. Vanligtvis brukar besökarna kunna testa de tre olika nominerade spelen under konferensdagarna i Skövde. I år finns det i stället möjlighet att testa spelen online.

      Läs intervjuer med studenterna bakom de tre nominerade spelen.

      Kontakt

      Professor i informationsteknologi

      Adjunkt i medier, estetik och berättande

      Tobias Karlsson

      Institutionen för informationsteknologi

      Publicerad: 2020-10-19
      Senast ändrad: 2020-10-19
      Sidansvarig: webmaster@his.se