Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Högskolan i Skövde, länk till startsida

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Tre spel nominerade till SAGA-priset

      Publicerad 14 oktober 2020

      För åttonde året i rad delas SAGA-priset ut under Sweden Game Conference. Tre dataspel, skapade av studenter vid Högskolan i Skövdes dataspelsutbildningar, är nominerade till priset. Vi har pratat med studenterna bakom Ninvae, Super Nova’s Symphony och Die, Recompile.

      Ninvae

      Ninvae är ett lugnt och stämningsfullt spel som handlar om att utforska och uppleva en främmande dimension och att leva sig in i dess ljud och sevärdheter. Spelet går ut på att du ska fylla ditt herbarium (växtsamling) med olika blomsorter. För att göra det krävs det att du använder blommornas olika magiska egenskaper till din fördel.

      Studentgruppen som utvecklat spelet kallar sig för “Fiore Games”.

      – Vi var otroligt förvånade när vi fick reda på att vi var nominerade. Ingen i gruppen riktigt förväntade sig det, men oavsett är vi såklart oerhört tacksamma.

      – Även om vi inte vinner är vi lyckliga över att ha blivit nominerade. Vi är alla extremt glada att ett sådant nischat spel ändå kan stå bredvid spel från mer etablerade genrer. Att vinna hade såklart förstärkt den känslan.

      Ninvae är ett ganska annorlunda spel och, enligt Fiore Games, inte för alla. Men studenterna ser det faktum att spelet är så unikt, som en av spelets starkaste sidor.

      – Ninvae gör något nytt genom att ge spelaren en unik värld att leva sig in i, men det ger också hinder för spelaren att ta sig igenom. Det är en blandning av spel och upplevelse, på ett sätt som inte många andra spel har utforskat. Men med tanke på hur unika och välpolerade de andra nominerade spelen är, har alla spel en lika god chans att vinna.

      Se trailer för Ninvae 

      Testa och ladda ned spelet på Fiore Games itch-sida 

      Super Nova’s Symphony

      Super Nova’s Symphony är ett science fiction-rytmspel med RPG-element (RPG= rollspel). Du tar dig an rollen som Nova, en violinist ombord ett rymdtåg på väg till en musikturnering i universums mittpunkt. Du får utforska mysiga tågvagnar samtidigt som du utmanar andra resenärer i musikdueller där du ska klara av knappkombinationer i utmanande rytmsekvenser. Under resans gång upptäcker du Novas förflutna... och kanske hennes sanna jag.

      Spelet är utvecklat av ett gäng studenter som kallar sig ”Wavelength Studios”.

      – Det här känns jättekul! Vi har spenderat väldigt mycket tid och energi på vårt projekt och det känns verkligen upplyftande att vi blivit nominerade till SAGA-priset.

      Wavelength Studios menar att de har skapat ett unikt koncept, genom att blanda rytmspel med RPG-element.

      – Det skulle vara jätteroligt om vi vann. Då hade det känts som att risken vi tog med den här, lite unika spelidén, hade blivit bekräftad som ett fungerande koncept. Det skulle bevisa att det går att utforska nya idéer och nå intressanta resultat inom spelutveckling.

      – Vi tycker att vi borde vinna för att det visar att man kan ta sig långt med en nytänkande och okonventionell idé.

      Se trailer för Super Nova’s Symphony 

      Testa och ladda ned spelet på Wavelength Studios itch-sida 

      Die, Recompile

      Die, Recompile är en top down roguelike shooter där spelet fortsätter även när spelaren dör. En ny klon med alla dina minnen och uppgraderingar skapas, och du får ännu ett försök att bryta dig ut ur den mystiska bunker du är fången i. Men du måste också akta dig – din gamla kropp väntar där du dog i förra rundan, och den är inte glad att se dig. Du skjuter, spränger, och rusar din väg genom bunkrar som är översvämmade med fiender, mutantfyllda kloaker, och ondskefulla anläggningar.

      Teamet bakom spelet kallar sig för ”Skamvrån”. Namnet kommer från ett internskämt. Studenterna hade ett separat chattrum för de som inte uppförde sig – skamvrån. I slutändan hamnade alla där, och då var namnet ganska givet.

      – Det är en stor ära att vara nominerad till SAGA. De andra spelen, Super Nova’s Symphony och Ninvae, är två otroligt fina spel, så det känns bra att vara i deras sällskap. Det ger också vind i seglen för våra inkubator-aspirationer.

      – Tidigare år har man sett SAGA delas ut till fantastiska spel och det skulle kännas surrealistiskt att ansluta sig till den skaran. Det skulle vara en bekräftelse på att vi har vuxit som spelutvecklare under de senaste åren.

      Skamvrån lade, under utvecklingen av spelet, mycket fokus på att allas specialistkunskaper skulle komma spelet till gagn.

      – Vi gav verkligen vårt allt. Spelet har totalt förstörbara nivåer fyllda med hundratals monster. Du möter dina tidigare kloner som har de vapen och uppgraderingar du hade när du dog. Spelets olika nivåer och loot är slumpmässigt genererade. Det kombinerat med elva olika vapen och elva olika fiender levererar en stor omspelbarhet. Vi tycker att Die, Recompile redan nu är en lovande prototyp med stor potential.

      Se trailer för Die, Recompile

      Testa och ladda ned Die, Recompile

      Läs mer om SAGA-priset på Skövde kommuns webbplats

      Publicerad: 2020-10-14
      Senast ändrad: 2020-10-14
      Sidansvarig: webmaster@his.se