Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Texten är äldre än sex månader.

      Sommarutställning om KLUB-böckerna i Kulturfabriken

      Publicerad 26 juni 2020

      Den 29 juni är det premiär för utställningen Sagolandet Skaraborg, som visas i Skövde Stadsmuseum under sommaren. Utställningen baseras på barnböckerna om Kira och Luppe som upplever äventyr och träffar väsen från sagornas värld på olika platser i Skaraborg. Bokserien Kiras och Luppes Bestiarium (KLUB) är ett projekt som drivs vid Avdelningen för spelutveckling på Högskolan i Skövde.

      Sagolandet Skaraborg, Kiras och Luppes Bestiarium, utställning sommaren 2020

      Kiras och Luppes spännande äventyr utspelar sig i Skaraborg och i varje bok får läsaren hälsa på i en specifik kommun. Handlingen baserar sig på lokala sägner och sagoväsen – Gäddfrun i Grästorp, Näcken i Tibro, Vätterjungfrun i Karlsborg och lyktgubbar i Skövde är bara några exempel. Berättelserna utformas tillsammans med museipedagoger, bibliotekarier och liknande från kommunerna, samt skrivs och illustreras av spelutvecklingsstudenter på Högskolan i Skövde.

      Som att gå omkring i en bok

      Tanken med den nu framtagna utställningen är att det ska vara som att gå omkring i en bok, ett sagobestiarium för Skaraborg.

      Lars Vipsjö är lektor i medier, estetik och berättande på Högskolan i Skövde samt projektledare för KASTiS (Kulturarv och spelteknologi i Skaraborg) där KLUB-projektet ingår. Han är också programansvarig för magisterprogrammet Digitalt berättande: spel och kulturarv, som många av de medverkande studenterna läser.

      – Det känns riktigt roligt med den här utställningen. Den är kvintessensen av studenters och samverkanspartners arbete med alla böckerna i serien, så här långt. Alla femton Skaraborgskommuner och sagoväsen från dem finns med, från skogsfrun i Gullspång till mjölkharar i Essunga, säger Lars Vipsjö.

      Trollforskningsaktivitet för barnen

      Till böckerna finns också en AR-app (augmented reality, ungefär ”förstärkt verklighet”). Via appen kan man se en 3D-bild eller teckning av ett sagoväsen när man håller sin mobils eller läsplattas kamera över en del av bokstavsfigurerna i böckerna. Men utställningen kommer att vara helt analog, besökarna ska inte behöva ha några digitala verktyg för att kunna ta den till sig.

      – Även aktiviteten som hör till utställningen är analog. Det är en aktivitetsbok där barn kan hjälpa trollforskaren Lovis att artbedöma trollharar, olika varianter av de mytomspunna mjölkhararna. Som tack får de ett diplom med sig hem, ett intyg som bekräftar att de blivit trollforskarassistenter, berättar Lars Vipsjö.

      Utställningen Sagolandet Skaraborg visas på Skövde kulturfabrik (Skövde Stadsmuseum) 29 juni till 21 augusti. När utställningen är över i Skövde kommer den att flyttas vidare till en ny kommun.

      Projektledare

      Lektor i medier, estetik och berättande

      Publicerad: 2020-06-26
      Senast ändrad: 2020-06-26
      Sidansvarig: webmaster@his.se