Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Karriär i spelindustrin – har hjärtat kvar i indie

      Publicerad 9 juli 2025

      Efter att ha tagit examen från vårt masterprogram i spelutveckling kliver Jingjing Ding nu in i en nyckelroll hos en av Kinas ledande spelutgivare – samtidigt som hon fortsätter att odla sin passion för indieutveckling.

      Vi hörde av oss för att få veta mer om den spännande nyheten och vad tidigare studenten och SAGA-vinnaren Jingjing Ding ser i sin framtid.

      Hej Jingjing! Vi hörde att du fått ett spännande jobb – vad ska du göra och var?

      – Jag har fått en tjänst som projektledare på spelutgivningsavdelningen hos Gamersky, ett av Kinas äldsta och mest etablerade spelmedieföretag. De har gett ut välkända spel som PlateUp, Rogue: Genesia och Tiny Pasture. I min roll kommer jag att ha fokus på lanseringsplanering och marknadsföringsstrategier för kommande spel.

      Vad tror du kommer att vara den mest användbara kunskapen från din utbildning här?

      – Utbildningen här har en väldigt bra balans mellan teori och praktik. Till skillnad från spelrelaterade kurser jag gått i Kina, fick vi här chansen att samarbeta med externa uppdragsgivare, vilket gav värdefull erfarenhet.
      En annan styrka är att vi uppmuntras att speltesta våra projekt med riktiga spelare. Att få direkt feedback och kunna förbättra spelen utifrån den är, enligt mig, det mest effektiva sättet att utvecklas som spelutvecklare.

      Vad har du för långsiktiga karriärplaner?

      – Under de kommande tre till fem åren kommer jag att fortsätta arbeta med spelutgivning, och gradvis röra mig från projektledning mot marknadsföring eller ledarskap. På fritiden kommer jag att fortsätta utveckla indie-spel tillsammans med mitt lilla team – spel vi älskar och som många spelare också tycker om. Det kommer jag att hålla fast vid långsiktigt. Jag tror att spelutveckling som en sidoverksamhet kan hjälpa mig att behålla min ursprungliga motivation och entusiasm.

      Just det, du fick också ta emot SAGA (Skövde Academic Game Award) 2024. Vad hände med Be My Guest?

      – Vi planerar att lansera vår Steamsida i år och släppa spelet nästa år. Jag hoppas att alla som läser detta kan söka upp och följa vårt spel – lägg gärna till det i er önskelista eller gå med i vår community!

      Du tog nyligen examen från Högskolan i Skövde. Vad tyckte du var mest intressant med att studera här?

      – Det jag tyckte var mest intressant var den mångfacetterade studiemiljön där jag fick möta klasskamrater från olika länder och regioner. På grund av våra olika bakgrunder, språk och tankesätt uppstod unika gnistor i grupparbeten. Lärarna här är otroligt trevliga och professionella, och att studera här har verkligen vidgat mina vyer.
      Om jag måste välja det mest meningsfulla, så är det alla de spelstudior i närheten som regelbundet arrangerar nätverksträffar. Du kan få direktkontakt med utvecklare i branschen – oavsett om det handlar om att prata favoritspel eller att be om karriärråd, så är det alltid väldigt givande.

      Avslutningsvis – vad vill du säga till den som funderar på att studera spelutveckling vid Högskolan i Skövde?

      – Välkommen! Den här högskolan erbjuder både en utmärkt akademisk miljö och praktiska möjligheter. Oavsett vilka mål du har tror jag att du kommer att känna att det var väl värt det att studera här.

       
      Publicerad: 2025-07-09
      Senast ändrad: 2025-07-09
      Sidansvarig: webmaster@his.se