Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Så ska datorspelens drivkrafter få fler i unga i sysselsättning

      Publicerad 19 juni 2018

      Idag saknar 80 000 unga mellan 15 och 24 år sysselsättning. Samtidigt har många ungdomar, i målgruppen, ett starkt intresse för datorspel, spelteknik och spelkultur. Med ett nytt forskningsprojekt vid Högskolan i Skövde är målet att datorspelens positiva drivkrafter ska komma till nytta på nya sätt – för att få fler unga i jobb eller studier. Måndagen den 2 juli tas nästa avstamp, vid ett seminarium i Almedalen.

      – Vi ser att gruppen av ungdomar är ungefär lika stor oavsett låg- eller högkonjunktur. Så vi behöver nå de här ungdomarna på nya sätt, på deras villkor, säger Katrin Dannberg, adjunkt i medier, estetik och berättande vid Högskolan i Skövde, och fortsätter:
      – Syftet och målet är nyttja ungdomarnas engagemang kring spelintresset för att motivera dem att göra klart sina studier eller på andra sätt ta sig närmare arbetsmarknaden.

      Seminariet utgår från Studio Ludum, ett metodkoncept skapat av spelintresserade ungdomar, forskare vid Högskolan i Skövde och kommuner i Skaraborg. I Studio Ludum används den positiva drivkraften i spel och spelkultur för att föra ungdomar närmare skolan eller ett arbete.

      Belöningsmekanismer i fokus på seminariet i Visby

      Under seminariet diskuterar vi de generella utmaningar som finns när vi vill nå och förstå ungdomar som varken arbetar eller studerar. Vi belyser hur de motivations- och belöningsmekanismer som finns i dataspel kan användas för att öka interaktionen med och engagemanget hos spelintresserade ungdomar. Till sist frågar vi oss hur "spelifiering" kan komplettera samhällsinsatser som dessa ungdomar redan möter.

      – Spelifiering handlar om att använda mekanismer som är vanliga inom spel, exempelvis tydliga regler och målsättningar som motiverar och belönar spelaren. I projektet Studio Ludum kommer vi att använda den naturliga dragkraft som spel har för att skapa ett engagemang hos deltagarna, avslutar Katrin Dannberg.

      Medverkande

      Adam Palmquist, utvecklingsledare, Insert Coin
      Isabel Eriksson, kulturstrateg, Skaraborgs kommunalförbund
      Max Danielsson, teknik- och spelintresserad tonåring som jobbat för Arbetsförmedlingens innovationscenter
      Katrin Dannberg, adjunkt i medier, estetik och berättande, Högskolan i Skövde
      Rebecka Herdevall, handläggare för bidrag till insatser för unga som varken arbetar eller studerar, Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågo
      Per Strömbäck, dataspelsbranschen, moderator

      Tid & Plats

      Tid: måndag 2 juli, kl. 12:00-13:00
      Plats: Västsvenska Arenan i direkt anslutning till Almedalsparken, intill Västerport på Strandvägen, Visby.

      Följ Högskolan i Skövde under Almedalsveckan

      Under Almedalsveckan går det att följa Högskolans seminarier. Samlad information om Högskolans medverkan och seminarier finns på www.his.se/almedalen.

      Seminarierna kommer att livesändas på Högskolans Facebooksida.

      Efter respektive seminarium publicerar vi en sammanfattande video på www.his.se/almedalen.

      Läs mer om Västsvenska Arenan.

      Publicerad: 2018-06-19
      Senast ändrad: 2020-01-24
      Sidansvarig: webmaster@his.se