Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Texten är äldre än sex månader.

      Dataspelsstudenter och forskare på export till Kina

      Publicerad 26 april 2018

      För bara några år sedan var dataspel ett nischat intresse i världens största land. Men tack vare mobilens inträde och annan inställning har Kina på kort tid blivit en av världens största spelmarknader. Och det som tidigare var isolation från omvärlden börjar nu luckras upp – med kinesiska spelföretag, och universitet som efterfrågar utbyte med västerländsk spelkultur. Till deras hjälp? Högskolan i Skövdes studenter och forskare.

      Som ett led i forskningsprojektet Game Hub Scandinavia utforskar Högskolan i Skövde, tillsammans med partners i Skandinavien (och Gothia Science Park och Folkuniversitetet i närområdet) processen för dataspelsutveckling – från studier till färdigt, framgångsrikt, spelföretag. Och den skandinaviska modellen är intressant utanför Nordeuropas gränser. Inte minst i Kina. Marcus Toftedahl, doktorand i socio-tekniska system vid Högskolan i Skövde, har de senaste åren gjort flera resor till Shanghai och Peking för att starta upp samarbeten.
      – Vi har de senaste åren besökt mässor för att nätverka med spelföretag och knutit kontakter med universitet i såväl Shanghai som i Peking. Och efter tätare dialog med flera spelföretag har vi nu ett mer upparbetat utbyte med spelföretagen Shinezone, i Shanghai, och Indienova i Peking. Nu under våren har åtta av våra dataspelsstudenter, till exempel, rest till Kina och gjort sina examensarbeten där.

      En av dem just hemkomna studenterna är Sofia Zetterman som läser tredje och sista året på programmet för dataspelsutveckling, inriktning Game Writing. Och hon är nöjd med det tio veckor långa gästspelet i öst.
      – Det är fin möjlighet till att uppleva nya kulturer, men också möjlighet för oss att se hur spelindustrin i Kina fungerar, och vad som skiljer denna från den västerländska spelindustrin.

      Mobilspel populära

      Att det skiljer sig har sina förklaringar, berättar Marcus Toftedahl.
      – Mellan 2000 och 2013 var spelkonsoler helt förbjudna. Så i jämförelse med oss i Sverige, exempelvis, är den spelmarknaden väldigt ny. Och även om spelkonsoler från Nintendo, Microsoft och Sony blivit mer vanliga är det i Kina fortfarande mer av en lyxprodukt. Däremot är mobilspelen oerhört utbredda och utgör en stor del av marknaden.
      Och det faktum att den kinesiska spelindustrin fortfarande är i sin linda påverkar också spelen. Många framgångsrika spel i väst är fungerar inte alls i Kina. Och vice versa.
      – Drivkrafterna hos spelaren är annorlunda. I västerländska spel finns ofta en, vad vi kallar, konflikt. För att lyckas måste du besegra ett problem eller en motståndare. Det är inte lika viktigt i kinesiska spel. Och det är mer accepterat att köpa sig framgång, skulle jag säga. Det ses mer som en statussymbol, medan vi i Sverige i större utsträckning betraktar det som fusk. Men det är också därför de här internationella utbytena är så intressanta. Vi lär oss om våra olika spelkulturer.

      Inbjudna som experter till "Kinas Google"

      För Marcus Toftedahl, tillsammans med kollegorna Per Backlund och Jianguo Ding, väntar om några veckor nästa resa. Då står möten med flera universitet i Peking och Shanghai på agendan. Dessutom är Högskolans representanter inbjudna till Tencent, som ofta beskrivs som "Kinas Google", för att berätta om spelforskningen i Skövde.
      – Vi vet att vi ligger långt framme, med vår nära branschkoppling, och att våra studenter utvecklar spel som blir framgångsrika. Det märker vi också på de förfrågningar vi får från stora lärosäten och företag i Kina som intresserar sig för både vår forskning och utbildning. Vi har också fått hit studenter från Shanghai till vårt magisterprogram, Serious Games, som följd av utbytet. Så det ger ringar på vattnet.

      Publicerad: 2018-04-26
      Senast ändrad: 2020-01-23
      Sidansvarig: webmaster@his.se