Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Texten är äldre än sex månader.

      Nytt brädspel om skaraborgsk sagokultur

      Publicerad 7 september 2018

      Nu blir sagorna om Kira och Luppe också till brädspel. På lördag testas spelet, som utvecklats av Högskolan i Skövde-studenterna Pontus Hållberg och Robin Ahlström, på Kulturfabriken i Skövde.

      Brädspelet ingår i forskningsprojektet KLUB (Kira och Luppes Bestiarium). Tidigare har tiotalet barnböcker – med tillhörande mobilappar – tagits fram. Nu vidgas alltså projektet.
      – Även här är det fokus på lokala berättelser och sagor, som utspelar sig i Skaraborg. Det är ett familjespel som förhoppningsvis kombinerar nytta med nöje. Det ska vara roligt att spela, samtidigt som man lär sig om närområdet på vägen, säger Lars Vipsjö, lektor i medier, estetik och berättande vid Högskolan i Skövde.

      Populärt med brädspel

      Bakom spelidén och grafiska utformningen av spelet står dataspelsstudenterna Pontus Hållberg och Robin Ahlström. Att göra brädspel var nytt för dem båda – men inte desto mindre intressant.
      – Brädspel blir allt mer populärt, även bland yngre, säger Pontus Hållberg.

      I ett analogt spel finns såväl skillnader som likheter att tänka på i utvecklingsfasen.
      – I ett brädspel är av förklarliga skäl inga moment automatiserade – man får hålla koll på ställning och resultat själv, helt enkelt. För mig som 2D-grafiker, som vanligtvis lämnar över teckningar och skisser, är det också roligt att få se sitt arbete tydligt även i slutprodukten, säger Robin Ahlström.

      Går ut på att samla tillsammans

      Spelet bygger på samarbete. Där det går ut på att klara uppdrag i Skaraborgsområdet – tillsammans. Genom att samla vänner (sagoväsen), magiska föremål och skatter från Gullspång i norr till Grästorp i väst kan utmaningarna övervinnas. På lördag, i Kulturfabriken mellan klockan 13-16, är det dags för speltest. Runt spelplanen är alla 7-14-åringar välkomna.
      – Det ska väldigt roligt! Barn är smarta och lär sig så oerhört snabbt. Det blir intressant att se hur spelet fungerar i praktiken, säger Pontus Hållberg.

      Efter speltestet väntar finslipningar och test på fler platser. Tryck av slutversionen väntar först därefter. Längre fram hoppas Lars Vipsjö också att spelet ska kunna användas på fler sätt.
      – Det vore väldigt spännande att få med spelet som en del av museiutställningar, med digitala inslag. Varför inte som en vandringsutställning i Skaraborg?

      Publicerad: 2018-09-07
      Senast ändrad: 2020-01-23
      Sidansvarig: webmaster@his.se